تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,810 |
ماهیت دینی تعلیم و تربیت | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 2، شهریور 1385، صفحه 187-207 اصل مقاله (254.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید علی هاشمی | ||
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم | ||
چکیده | ||
امکان دینی ساختن علوم انسانی و از جمله دانش تربیت، از مباحث مهم فراروی اندیشمندان مسلمان است. در این مقاله پس از ارائة تعاریفی از علم دینی دو تعریف اختیار شده است: 1. دانش تجربهای که از مبانی، اهداف، اصول و آموزههای دینی متأثر شده و رنگ و عطر جدیدی یافته است. 2. مجموعهای از معارف دینی که در یک موضوع خاص (مثل تربیت) استخراج، تدوین و تنظیم شدهاند. به نظر میرسد امکان دینی ساختن دانش تربیت، به هر دو معنای فوق ممکن است. مبانی، اهداف، ارزشها و آموزههای غیرتجربی میتواند در جهتدهی یک علم تجربی مؤثر باشد. شواهد متعدد مؤید این مطلب است و بدین جهت میتوان مدعی امکان پدید آوردن تربیت اسلامی به معنای اول شد. مهمترین بحث برای اثبات معنای دوم علم دینی و تربیت اسلامی، قلمرو دین است که با روشن شدن این مطلب که مهمترین رسالت دین هدایت انسانها به سوی کمال انسانی آنهاست که هدف تربیت نیز میباشد و با توجه به شواهدی که گویای آن است که دین در انجام رسالت خود کوتاهی نکرده است، میتوان مدعی امکان استخراج نظام تربیتی اسلام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت اسلامی؛ علم دینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,942 |