تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,612,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,718 |
بررسی وضعیت دانش تعلیم و تربیت اسلامی به منزله رشته علمی و دانشگاهی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 19، دی 1393، صفحه 157-180 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمود نوذری | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
سه دهه از طرح اندیشة «تأسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی به منزله رشتة علمی و دانشگاهی» میگذرد و در راستای تحقق آن، مراکز آموزشی و پژوهشی متعددی در این مدت تأسیس شده است. این پژوهش درصدد است با ترسیم تفصیلی اهداف این طرح، میزان توفیق مراکز آموزشی و پژوهشی را در دستیابی به اهداف ترسیمشده، مطالعه کند و موانع موجود بر سر راه تحقق اهداف مذکور را نشان دهد. برای پاسخ به پرسشهای تحقیق از روشِ تحقیقِ پیمایشی و تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که اولاً، دستاوردهای این جریان گر چه فینفسه چشمگیر است و به عنوان مثال به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی یا مباحث تاریخی – تربیتی یا فقهالتربیه هویتبخشی شده است، اما با در نظر گرفتن اهداف ترسیمشده، هنوز در ابتدای راه است و وضعیت شاخصهای انسانی، ساختاری و عملکردی متناسب با اهداف ترسیم شده شکل نگرفته و در نتیجه سطح کمی و کیفی دانش تولید شده در بسیاری از زیر شاخههای دانش تربیتی، حاکی از شکاف علمی جدی میان وضعیت موجود و مطلوب است. ثانیاً، موانع مختلفی مانند موانع زیستبومشناختی، روش شناختی، سیاسی روند مطالعات تربیتی را کند کرده، اما در بین آنها یک مانع مهمتر وجود دارد که ریشه و بنیان شکلگیری موانع دیگر است و آن فقدان مبانی نظری لازم برای ترسیم نقشه جامع علمی جهت تحقق اهداف پیشگفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش تربیت اسلامی؛ اهداف اسلامی دانش تربیتی؛ وضعیت موجود؛ موانع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,582 |