تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,611,515 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,233,914 |
تربیت شدن به مثابه «فطری بودن» | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 19، دی 1393، صفحه 117-138 اصل مقاله (617.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عبدالعظیم کریمی | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
در این مقاله تلاش شده است خاستگاه تربیت از بیرون به درون، از کسب به کشف، و از القا و تجویز، به الهام و پرهیز ارتقا یابد. زیرا هدف تعلیم و تربیت آن است که آدمی تمامیت خویش را در فعلیت بخشیدن به قابلیتهای فطری خویش بیابد و در این خویشتنیابی، جوهرة روح الهیاش را بر اساس آیه «و نفخت فیه من روحی (حجر، 29)» تجربه کند. روش تربیت فطری، فاعلی، قلبی وشهودی است که غالباً از طریق کنشهای الهامی و پرهیزی، و نه القایی و ایجابی رخ میدهد. تأثیر کنشهای الهامی برخلاف کنشهای تجویزی، آزاد، سیال و غیرمستقیم بوده و منجر به کشف و شهود در مخاطب میشود. در این دیدگاه تربیت شدن به مثابه فعلیت بخشیدن به درون مایههای وجود آدمی است که با راهبرد «استخراج» و «اکتشاف»- و نه انتقال و اکتساب- نمایان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فطرت؛ بودن؛ شدن؛ بازگشت به خویش؛ خودبودگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,633 |