تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,612,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,742 |
ارتباط عقل و حس در اندیشه معرفتشناختی ابنسینا و نقش آن در برنامة درسی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 19، دی 1393، صفحه 95-116 اصل مقاله (367.63 K) | ||
نویسندگان | ||
حسین کارآمد* 1؛ سعید بهشتی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی و به منظور بررسی ارتباط میان مهمترین راههای کسب معرفت یعنی عقل و حس از نظر ابنسینا و تأثیر آن در برنامة درسی انجام شده است. در این تحقیق، مشخص گردید که عقل و حس در کسب بیشتر معرفتهای بشری به هم وابستهاند. حس، زمینه رشد، شکوفایی و توانایی عقلانی انسان را فراهم میآورد و عقل نیز در شفافسازی و اعتباربخشی به معرفتهای حسی یاری میرساند. با اینکه این دو با هم در ارتباطی متقابل میتوانند بر شناخت و دانش آدمی بیفزایند، ولی عقل بهعنوان نیروی ممیز انسان از حیوان و اعتباربخش معارف بشری، در جایگاه برتر قرار دارد و با عقل فعال در ارتباط است. چنین نگرشی، دلالتهایی در برنامة درسی در پی دارد که در این تحقیق برخی از مهمترین آنها در قالب هدف، محتوای برنامة درسی و روشهای آموزش و یادگیری مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها حاکی از آناند که شناخت و قرب به خداوند، هدف غایی برنامة درسی را تشکیل میدهند. اهمیت و اعتبار عقلی و قابلیت فهم نیز مهمترین اصول حاکم بر محتوای برنامة درسی است. فعال بودن فراگیران و بهکارگیری حواس مختلف آنان نیز از جمله اموریاند که در آموزش و یادگیری باید مورد توجه واقع شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ حس؛ برنامهدرسی؛ ابنسینا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,530 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,547 |