تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,323 |
واکاوی ضرورت تدوین الگوی بومی آموزش تفکر به کودکان با توجه به پیش فرضهای هستیشناختی و معرفتشناختی صدرالمتالهین | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
دوره 17، شماره 42، دی 1401، صفحه 77-93 اصل مقاله (975.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2022.8456.2559 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سادات مرتضوی درچه* 1؛ سعید بهشتی2؛ ایراندخت فیاض3؛ احمد سلحشوری2 | ||
1دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2هیات علمی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی علامه طباطبایی | ||
3مدیر گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف بررسی ضرورت تدوین الگوی بومی آموزش تفکر به کودکان با توجه به تباین پیش فرضهای هستیشناختی و معرفتشناختی در الگوی مطلوب با الگوهای جاری نگاشته شده است. این «تباین» با تبیین «واقع گرا» بودن این پیش فرضها در نگرش صدرایی و غیرواقع گرا بودن آنها در پیش فرضهای کلی فبک جاری به اثبات رسیده است. این پیش فرضها با مشخص کردن «آرمان» یا «هدف نهایی» کلاس آموزش تفکر به کودکان، اصول پیشبرد کلاس و در نتیجه الگوی مورد نظر را تعیین میکنند. این الگو در پژوهش حاضر اهداف، اصول، محتوا و روشها را در بر خواهد داشت و همه آنها از این آرمان متأثر میشوند. بنابر نتایج پژوهش حاضر در الگوی مطلوب با رویکرد صدرایی، آرمان نهایی در این کلاس «حقیقت آنگونه که در واقع خود هست» و «باور به بودن آن»، و معرفت بدان «ساختنی، کاملشونده و مرحلهمند» خواهد بود که با معناشناسی در دستگاه اندیشه صدرایی معنایی متفاوت با برداشتهای فبک جاری از آن خواهد داشت. پژوهشگر در این تحقیق از روش تحلیلی−استنباطی برای رسیدن به اهداف بنیادی پژوهش کیفی خود استفاده نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ضرورت تدوین الگوی بومی؛ تباین پیش فرضها؛ آموزش تفکر به کودکان؛ واقعگرایی؛ هستیشناسی صدرا؛ معرفتشناسی صدرا | ||
مراجع | ||
1. احمدی، خادم حسین (1387)، «چیستی صدق در فلسفه اسلامی»، مجله معرفت، شماره 15. 2. بهشتی، سعید (بهار 1396)، «نظریه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بر مبنای حکمت متعالیه (نظریه حکمت متعالیه تعلیم و تربیت) »، مفهومشناسی و روششناسی، قبسات، شماره 83. 3. ــــــــــــــ (1385)، فلسفه تعلیم و تربیت در جهان امروز، قبسات، شماره 39 و 40. 4. چالمرز، آلن اف (1387)، چیستی علم، ترجمه سعید زیباکلام، تهران: سمت. 5. خواجوی، محمد (1380)، ترجمه اسفار ملاصدرا، تهران: مولی. 6. زارع، فاطمه و جعفر شانظری (1392)، «معناشناسی بدیهیات از منظر سه فیلسوف مسلمان (ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا) »، حکمت اسراء، شماره 16. 7. ستاری، علی (تابستان 1395)، «رویکردهای مواجهه با برنامه درسی فلسفه برای کودکان و معرفی راهکار مناسب برای کاربست آن در ایران»، نوآوریهای آموزشی، شماره 58. 8. سلیمای امیری، عسگری (1393)،منطق صدرایی، شرح التنقیح فی المنطق، به سفارش مجمع عالی حکمت اسلامی، قم: انتشارات حکمت اسلامی. 9. شریعتمداری، علی (1392)، چند مبحث اساسی در برنامهریزی درسی، تهران: امیرکبیر. 10. صدرالدین شیرازی، محمد (1368)، الحکمه المتعالیه فی الاسفارالعقلیه الاربعه، 9 جلدی، قم: مکتبه المصطفوی. 11. ــــــــــــــ (1361)، المشاعر، غلامحسین آهنی، تهران: مولی. 12. ــــــــــــــ (1380)، المبداء و المعاد فی الحکمه المتعالیه، مقدمه و تصحیح آشتیانی، سید جلال الدین، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، مرکز انتشارات. 13. فتحعلی و همکاران (1394)، فلسفه تعلیم تربیت اسلامی، مؤسس آموزشی و پژوهشی امام خمینیe، تهران: انتشارات مدرسه. 14. فیشر، رابرت (1392−3)، آموزش تفکر، ترجمه غلامعلی سرمد، ویرایش سوم، تهران: گاج. 15. کریمی، روح الله (1399)، گفت و گوهای فلسفی در کلاس درس، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 16. مک کال، کاترین (1391)، دگرگونه اندیشی، پرس و جوی فلسفی در دبستان و دبیرستان، ترجمه ناهید حجازی، تهران: پژواک فروزان. 17. میناگر، غلامرضا (1392)، روششناسی صدرالمتالهین (استنباط معارف عقلی از نصوص دینی)،تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 18. یاری دهنوی، مراد (1394)، درآمدی بر برنامۀ فلسفه برای کودکان،تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 19. ــــــــــــ و عماد حاتمی (بهار و تابستان 1390)،«ﺗﺒﯿﯿﻦ و ﻧﻘﺪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی داﻧﺸﮕﺎهی آﻣﻮزش ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺑﻪ ﮐﻮدﮐﺎن در اﯾﺮان از ﻣﻨﻈﺮ روش ﭘﮋوﻫﺶ و ﻧﺘﺎﯾﺞ آنها»، تفکر و کودک، سال دوم، شماره اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 687 |