تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,775 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,840 |
• طراحی الگوی آسیب شناسی روش تربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث براساس نظریه داده بنیاد | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
دوره 16، شماره 31، مهر 1401، صفحه 83-103 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2022.8433.1978 | ||
نویسندگان | ||
یعقوب زارع* 1؛ زهره اسمعیلی* 2؛ محمد رضا سرمدی* 3؛ طیبه صفایی* 2 | ||
1یعقوب زارع عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. | ||
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی الگوی آسیبشناسی روشتربیتی تحمیل به نفس از منظر آیات و احادیث بود. این تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شده است. نمونهگیری به صورت نظری انجام شد. دادهها در طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی تحلیل گردید. مواد و محتوای این پژوهش آیات و احادیثی بوده که از حیث سند معتبر است. در این مقاله با مبنا قرار دادن دیدگاه اسلام، الگوی آسیبشناسی روشتربیتی تحمیل به نفس با استفاده از روش دادهبنیاد استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که الگوی آسیبشناسی روشتربیتی تحمیل به نفس از دیدگاه اسلام از دو جنبه آسیب زا و مطلوب قابل پیگیری است، که جنبه آسیبزای بر تجری و اقدام تلافی جویانه، یادگیری و همانندسازی، تضعیف عزت نفس، وابستگی، واماندگی، تظاهر به آداب اجتماعی، تنفر و مخالفت، نفاق و دورویی، احساس حقارت و خود کمبینی تأکید دارد و همچنین جنبه مطلوب؛ زدودن صفات ناپسند اخلاقی ،حفظ حیات و امنیت، تربیت طبایع ناسازگار با فطرت، قوام زندگی اجتماعی، فراهم آوردن زمینه مناسب برای تلاش همگانی، ابتلاء و آزمایش، مسؤلیتپذیری، آرامش و خود اتکائی و احترام به انضباط اجتماعی مدنظر قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ روش تربیتی؛ تحمیل به نفس؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. 1. اسلامیمهر، یعقوب و همکاران (1399)، «طراحی مدل مفهومی مراحل تربیت مبتنی بر دیدگاه اسلام و دلالتهای تربیتی آن»، فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره جدید، ش 46، ص199−220. 2. اسمعیلی زمان آباد، مریم و صدرا علیپور (1397)، «روش تربیتی تلقین به نفس و تأثیر آن روی باطن انسان از دیدگاه آیات قرآن»، فصلنامه قرآن و طب، دوره 3، ش 3، ص156−163. 3. ابن ابیالحدید، عبدالحمید (1404 ق)، شرح نهجالبلاغه، تصحیح محمدابوالفضل ابراهیم، قم، آیةالله مرعشی نجفی. 4. باقری، خسرو (1382)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج1، چ8، تهران: انتشارات مدرسه. 5. باقری، خسرو (1386)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ج2، تهران: انتشارات مدرسه. 6. باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، ج1 و 2، چ2، تهران: انشارات مدرسه. 7. تمیمی آمدی، عبدالواحد محمد و سید جلال الدین محدث (1385ش)، شرح غررالحکم و دررالکلم، ترجمه محمد خوانساری، چ 5، تهران؛ انتشارات دانشگاه تهران. 8. جعفری، بهزاد (1377)، ترجمه تحف العقول (2 جلدی)، قم: نشر صدوق. 9. چشمچراغ، عباس (1386)، «آسیبشناسی تربیت دینی در مدارس»، مجله کتاب نقد، ش 42، ص155−167. 10. حسینزاده، علی و هاجر قاسمی گورتی (1394)، «روشهای شناختی آسیبزا در تربیت، با تاکید بر معارف علوی»، مجله سراج منیر، س6، ش 2، ص57−83. 11. دانایی فرد؛ حسن و نونا مومنی (1387)، «تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام علیg استراتژی دادهبنیاد متنی»، فصلنامه انقلاب اسلامی، س4، ش14، ص75−112. 12. دانش، اسماعیل (1389)، «روشهای خود تربیتی از دیدگاه اسلام»، فصلنامه راه تربیت، س5، ش 11، ص15−36. 13. دلاوریپور، محبوبه و محمد مهدی صفورایی (1391)، «شیوههای تربیت فرزندان»، فصلنامه مطالعات زنان و خانواده، ش 7، ص13−40. 14. دهخدا، علی اکبر (1391)، لغتنامه دهخدا (16جلدی)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 15. رفیعی، بهروز (1381)، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن، تهران: انتشارات سمت. 16. ساجدی، ابوالفضل (1386)، «ابزارها و روشهای آسیبزا در تعلیم و تربیت دینی دانشآموزان»، فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد، ش42، ص3−31. 17. ساعی، محمود (1380)، اخلاق و تربیت اسلامی، چ15، تهران: انشارات دانشگاه پیام نور. 18. سیوطی، جلال الدین(1424ق)، الدالمنثور فی التفسیر بالماثو، بیروت؛ دارالفکر. 19. شریف الرضی، محمدبن حسین (1424)، نهجالبلاغه (محمد دشتی)، چ3، مشهد: نشر آستان قدس رضوی. 20. شمخانی، اژدر؛ یاور نورعلیان و مظاهی عاشوری و سعید مالمیر (1393)، «اصول و روشهای تربیتی از دیدگاه امام خمینیe»، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، ش29، ص113−136. 21. شمشیری، بابک و مرضیه نوذری (1390)، «آسیبهای تربیت دینی کودکان مقطع پیش دبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روان شناسی، علوم دینی، ادبیات کودکان و مربیان پیش دبستانی»، مجله تربیت اسلامی، س6، ش 12، ص51−73. 22. صبحی، صالح (1414ق)، فهرس الالفاظ الغریبه المشروحه نهجالبلاغه، قم: مؤسسة دار الهجرة. 23. طباطبایی، سید محمد حسین (1390)، تفسیرالمیزان، ترجمه سیدمحمد باقر موسوی همدانی، ج1ـ20، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 24. طبرسی، حسن بن فضل (1381ش)، مکارم اخلاق، ترجمه ابراهیم میرباقری، تهران: نشرفراهانی. 25. عاملی، حر (1367)، وسائل الشیعه (20 جلدی)، چ6، تهران: انتشارات اسلامیه. 26. قائمی امیری، علی (1387)، حدود آزادی در تربیت، چ3، تهران: انتشارات انجمن و اولیاء و مربیان. 27. قائمی مقدم، محمدرضا (1390)، روشهای آسیبزا در تربیت از منظر تربیت اسلام، چ5، قم: نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 28. کریمی، عبدالعظیم (1393)، تربیت آسیب زا، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان. 29. کلینی، ابیجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق (1392)، اصول کافی (6 جلدی)، ترجمه آیتالله محمدباقر کمرهای، قم: نشر اسوه. 30. گرامی، سید محمد هادی (1391)، «روشهای زمینهسازی تربیتی در سیره معصومینg، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، س9، ش23، ص67ـ104. 31. مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه. 32. مرادی، مرتضی (1393)، «گذر پارادایمی از پژوهشهای کمی به کیفی در علوم انسانی»، مجله رهیافت، ش 57، ص93−116. 33. معین، محمد (1360)، فرهنگ فارسی معین، تهران: انتشارات امیرکبیر. 34. مهرابی، امیرحمزه و همکاران (1390)، «معرفی روششناسی نظریه دادهبنیاده برای تحقیقات اسلامی»، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، س5، ش23، ص5−30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 541 |