تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,713 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,812 |
تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی مبتنی بر رویکرد یکپارچه توحیدی برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
دوره 16، شماره 31، مهر 1401، صفحه 105-127 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2022.8358.1957 | ||
نویسندگان | ||
بهروز نظری بوژانی* 1؛ حسن اسدزاده2؛ صغری ابراهیمی قوام2؛ محمدحسین شریفینیا3؛ اسماعیل سعدی پور4 | ||
1مدیر;گروه پژوهشی آموزش و توسعه، پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاه تهران Acecr.ac.ir | ||
2گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3عضو گروه روان شناسی حوزه و دانشگاه | ||
4هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی تابآوری تحصیلی طبق رویکرد یکپارچه توحیدی با استفاده از الگوی آموزشی اوسر و بیرزویل میباشد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش از نوع کیفی است. برای اعتبارسنجی بسته با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی از جامعه آماری اساتید دانشگاه، مدرسان مجرب، روانشناسان و مشاوران، پروتکل تدوین شده بههمراه پرسشنامه ارزیابی محتویات بسته برای پنجاه نفر از افراد جامعه ارسال شد و تا مرحله اشباع ادامه یافت که درنهایت 24 نفر به پرسشنامه اعتبارسنجی پاسخ دادند. برای در نظر گرفتن روایی از شاخص نسبت روایی محتوایی یا CVR استفاده شد که میزان به دست آمده 548/0 بود که مبیّن اعتبار مناسب محتویات بسته از دید خبرگان است. برای بررسی اعتبار بسته آموزشی، آزمون تی تکگروهی استفاده شد. نتایج نشان داد همه عناصر تشکیلدهنده بسته آموزشی به صورت معناداری (α≤0.01) از متوسط نظری (M= 2) بالاتر و از نظر پرسششوندگان مورد تأیید است. درنهایت آزمون تی تکگروهی روی جلسات هشتگانه بسته در مؤلفههای مربوط، واضح و ساده بودن محتویات بسته به صورت معناداری از متوسط بالاتر و براساس نظر پرسششوندگان عناصر تشکیلدهنده جلسات دارای معیار ارتباط، وضوح و ساده بودن میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ رویکرد یکپارچه توحیدی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
1. جلالی تهرانی، محمدمحسن (1383)، «توحیددرمانی»، مجله نقد و نظر، س9، ش4، ص18−46. 2. چینیفروشان، مسعود؛ حمیدطاهر نشاطدوست و محمدرضا عابدی (1395)، «اثربخشی مداخله گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان پسر داوطلب کنکور سراسری»، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، س6، ش23، تابستان، ص133−148. 3. حبیبی، آرش (1397)، «آموزش کاربردی نرم افزار SPSS. کتاب الکترونیک کاربردی»، سایت پارس مدیر. 4. حجفروش[بهروز1] ، احمدو عبدالمجید اورنگی (1383)، «بررسی نتایج کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، پاییز 1383، دوره 3، شماره 9، ص11−31. 5. حسینزاده، علی (1395)، «رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت روان و میزان تابآوری دانشجویان دانشگاه کاشان»، نشریه روانشناسی و دین، ش33، بهار، ص85−106. 6. حقشناس، حسین؛ محمدجعفر بهرهبردار و زهرا رحمنستایش (1388)، «کارآزمایی کاهش اضطراب در گروهی از جوانان پیش دانشگاهی»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، س15، ش1، ص63−69. 7. خاری، سعیده (1393)، «مقایسه سرسختی روانشناختی، ذهن آگاهی و استقامت ذهنی در پذیرفتهشدگان برتر متوسط و ضعیف کنکور در دانشجویان سال اول کارشناسی شهر تهران»، پایاننامه ارشد، دانشگاه الزهرا. 8. رجبی، حمیدرضا (1393)، «پیشبینی آسیبپذیری دانشآموزان پسر کنکوری (سال چهارم) شهرستان اسدآباد در برابر استرس براساس میزان تابآوری و منبع کنترل»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. 9. رمضانپور، علیرضا؛مریم کورشنیا؛ مهریار امیرهوشنگ و حجتاله جاویدی (1398)، «رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و احساس تعلق به مدرسه با تابآوری تحصیلی به واسطه خودتنظیمی تحصیلی»، فصلنامه علمی−پژوهشی روشها و مدلهای روانشناختی، س10، ش37، ص225−246. 10. سبحانی، عبدالرضا و مهرداد شهیدی (1386)، «آسیبشناسی کنکور و بررسی امکان حذف آن در نظام پذیرش دانشجو»، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، ش13، بهار، ص161−181. 11. شریفینیا، محمدحسین (1387)، «بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی در کاهش بزهکاری زندانیان»، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، ش2، ص7−30. 12. شریفینیا، محمدحسین (1392)، «الگوهای رواندرمانی یکپارچه با تأکید بر درمان یکپارچه توحیدی»، چ2، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 13. صابراشکذری، فاطمه (1397)، معرفی کتاب اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی MTT بر سرزندگی تحصیلی و اضطراب دانشآموزان، تهران: ویهان. 14. فاضل، زهراسادات و فریبا یزدخواستی (1395)، «تدوین الگوی معادلۀ ساختاری نقش فشارآورهای تحصیلی بر تابآوری، انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پیشدانشگاهی دختر شهر اصفهان»، رویکردهای نوین آموزشی، س11، ش2، ص107−126. 15. علیزاده، حمید؛ منیژه کاوه قهفرخی؛ مجید یوسفی لویه و علیرضا روحی (1391)، «تدوین برنامه پرورش تابآوری و بررسی تأثیر آن بر بهزیستی روانی نوجوانان با اختلالهای رفتاری برون نمود و دروننمود»، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، س12، ش3، ص43ـ60. 16. علیــزاده، حمیــد (1392)، تابآوری شناختی (بهزیســتی روانی و اختلالات رفتاری)، تهران: نشــر ارسباران. 17. عیسیمراد، ابوالقاسم (1394)، رواندرمانی جامع دینی، تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت. 18. مرادی، مسعود؛ هاشم فردانش؛ محمود مهرمحمدی و نعمت الله موسیپور (1390)، «مبانی و ویژگیهای یک الگوی تدریس برای انواع دانش روش کاری»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، س20، ش7، ص95−129. 19. معتمدی، عبدالله (1385[بهروز2] )، «تأثیر کنکور بر سلامت عمومی، عزت نفس و نشانههای اختلالات روانی راه نیافتگان به دانشگاه»، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، تابستان، شماره 40، ص55 تا 72. 20. Ahghar, G. (2008), Investigation into the Effect of Consulting Group with a Cognitive and Behavioural Approach on the Reduction of Test Anxiety of Female Students in Secondary School in Tehran City. New Educational Review, 16 (3-4), 77−87.
21. Carlton, B. S., Goebert, D. A., Miyamoto, R. H., Andrade, N. N., Hishinuma, E. S., Makini Jr, G. K., ... & Nishimura, S. T. (2006), Resilience, family adversity and well-being among Hawaiian and non-Hawaiian adolescents. International Journal of Social Psychiatry, 52 (4), 291−308.
22. De Beer, A. (2006), The effects of resilience training as a component of strengths-focussed training on team performance: a case study in the food and beverages manufacturing industry (Doctoral dissertation).
23. Finn, J. D., & Rock, D. A. (1997), Academic success among students at risk for school failure. Journal of applied psychology, 82 (2), 221.
24. Friborg, O., Barlaug, D., Martinussen, M., Rosenvinge, J. H., & Hjemdal, O. (2005), Resilience in relation to personality and intelligence, International journal of methods in psychiatric research, 14 (1), 29−42.
25. Garmezy, N. & Masten, A. (1991), The protective role of competence indicators in children at risk. In E. M. Cummings, A. L. Green, & K. H. Karraki (Eds.), Life span developmental psychology: Perspectives on stress and coping (pp:151−174), New Jersey: Lawrence Erlbaum Publishers.
26. Jalali-Tehrani[بهروز3] , S. M. M. (2001). Integration therapy. Handbook of innovative therapy.(1th ed). John Wiley and Sons Inc, 321-31
27. Kaplan, H. B. (1999), Toward an understanding of resilience: A critical review of definitions and models. In: M. D. Glantz and J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development: Positive life adaptations (pp. 17−83), Nework:Kluwer/ Plenum.
28. Koeing, H. G. (2009), Research or religion, culture and mental health, Royal Holloway university of London, Cambridge University Press.
29. Martin, A. J. (2001), The Student Motivation Scale: A tool for measuring and enhancing motivation, Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 11, 1−20.
30. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008), Academic buoyancy: Towards an understanding of students' everyday academic resilience, Journal of school psychology, 46 (1), 53−83.
31. Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011), Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ), Contemporary educational psychology, 36 (1), 36−48.
32. Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990), Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance, Journal of educational psychology, 82 (1), 33.
33. Reivich, K., & Shatté, A. (2002), The resilience factor, New York: Broadway Books.
34. Romano, L., Consiglio, P., Angelini, G., & Fiorilli, C. (2021), Between academic resilience and burnout: the moderating role of satisfaction on school context relationships. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11 (3), 770−780.
35. Rudd, G., Meissel, K., & Meyer, F. (2021), Measuring academic resilience in quantitative research: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 34, 100402.
36. Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment[بهروز4] . New York: Free Press.
37. Spear, L. P. (2000), The adolescent brain and age related behavioral manifestations, Neuroscience and Behavioral Reviews, 24, 417−463.
38. Werner, E. E. (2005), Resilience research, In Resilience in children, families, and communities (pp. 3−11), Springer, Boston, MA.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 946 |