تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,794 |
تحلیل کتابهای هدیههای آسمان دورۀ ابتدایی نسبت به مؤلفههای شکوفایی | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 29، مهر 1400، صفحه 145-162 اصل مقاله (1.95 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2022.8107.1917 | ||
نویسندگان | ||
جابر افتخاری* 1؛ حجت افتخاری2؛ ثریا رنجبری3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، واحد شهید بهشتی اقلید | ||
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس، بندرعباس، ایران. | ||
چکیده | ||
تاکنون نظریههای مختلفی در زمینه شکوفایی مطرح شده است که در این بین مدل چندبعدی شکوفایی پرما از دیدگاه سلیگمن از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد. در این راستا افرادی که سطح بالایی از شکوفایی دارند، از نظر هیجانی و عملکرد در زندگی شخصی و اجتماعی خوب عمل میکنند و از هرگونه بیماری روانی به دور هستند؛ ازاینرو پژوهش حاضر با هدف تحلیل کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی نسبت به مؤلفههای شکوفایی با تأکید بر دیدگاه سلیگمن انجام شده است. روش پژوهش حاضر تحلیل محتوا میباشد، به این صورت که پس از مشخصکردن مؤلفههای مورد نظر بهعنوان ملاکهای تحلیل و تعیین هر پاراگراف بهعنوان واحد تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رومی به تحلیل دادهها پرداخته شد؛ همچنین از آزمون خی دو جهت مشخص کردن نیکویی برازش مؤلفهها در محتوای مذکور استفاده گردید. اسناد مورد تحلیل این پژوهش کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی، حجم جامعه و نمونه پژوهش یکی بود. با توجه به ضریب درگیری (ISE= 0/74) بهدست آمده از محتوای مورد بررسی میتوان اظهار داشت که میزان توجه کتابهای هدیههای آسمان دوره ابتدایی به مؤلفههای شکوفایی در حد مطلوب و به صورت فعال بوده است؛ همچنین نتیجه حاصل از آزمون خی دو (Sig: 0/000، Chi-Square: 67.984a) نشان داد که بین مؤلفههای شکوفایی پرما تفاوت معناداری وجود دارد. بهگونهای که مؤلفه دستیابی با 11/10 درصد فراوانی دارای بیشترین فراوانی و مؤلفه روابط مثبت با 23/7 درصد فراوانی، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ هدیههای آسمان؛ دوره ابتدایی؛ شکوفایی | ||
مراجع | ||
1. حکیمی، ثریا؛ سیاوش طالعپسند و زهرا ساجدی (1397)، «بررسی اثربخشی مداخله آموزش مثبت بر بهزیستی (شکوفایی)، ابعاد مختلف توانمندیهای شخصیتی و خوشبینی دانشآموزان»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ج17، ش66، ص113−128. 2. رسا، ژاله؛ علیمحمد رضایی و ایماناله بیگدلی (1395)، «اثربخشی آموزش شکوفایی بر کاهش پریشانی روانشناختی دانشآموزان دبیرستانی»، فصلنامه روانشناسی بالینی، ج9، ش1، ص39−49. 3. رمضانی، خسرو و نصیر فاضلیانمقدم (1395)، «تأثیر قصههای قرآن بر سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانشناختی»، فصلنامه روانشناسی اجتماعی، س 11، ش 41، ص49−60. 4. شاهسواری، پریسا و مریم اسماعیلی (1396)، «تأثیر مداخله شکوفایی سلیگمن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی»، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، ج18، ش2، ص44−51. 5. فتحیمظفری، رسول و گلاویژه علیزاده (1395)، «بررسی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی ریف در نهجالبلاغه»، فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه، ج4، ش14، ص55−72. 6. نارویی، رحیم؛ علیمحمد صالحی و غلامرضا جندقی (1392)، «اثربخشی یاد خدا بر خودمهارگری براساس منابع اسلامی»، فصلنامه روانشناسی و دین، س6، ش2، ص19-30. 7. هژبریان، ژاله؛ ایماناله بیگدلی؛ محمود نجفی و علیمحمد رضایی (1393)، «ارائه الگوی روانشناختی شکوفایی انسان براساس نظریه زمینهای: یک پژوهش کیفی»، فصلنامه روانشناسی تربیتی، ج10، ش34، ص208−232. 8. Bakker, A.B., & Oerlemans, W. (2011), Subjective well-being in organizations, In K.S. Cameron & G.M. Spreitzer (Eds.), The Oxford Handbook of Positive OrganizationalScholarship (pp. 178–189), New York: Oxford University Press.
9. Bozkurt, T. (2014), New Horizons in Education: Positive Education and Emerging Leadership Roles of Counselors, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 140, 452-461.
10. Compton, W. C. (2005), Introduction to positive psychology. California, Stanford: CT, Thomson/Wadsworth.
11. Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2008), Hedonia, eudaimonia, and well-being: An introduction, Journal of Happiness Studies, 9 (1), 1-11.
12. Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D.- Y., Oishi, S. & Biswas-Diener, R. (2010), New well-being measures: Short scales to assess flourishing and positive, Journal of Social Indicators Research, 97 (2), 143–156.
13. Faulk, K.E., Gloria, C.T. & Steinhardt, M.A. (2013), Coping profiles characterize individual flourishing, languishing, and depression, Anxiety, Stress & Coping: An International Journal, 26, 378-390.
14. Foreard, M. J. C & Seligman, M. E. P. (2012), Seeing the glass half full: A review of the causes and consequences of optimism, Journal of Critiques Psychologies, 18 (2), 107- 120.
15. Gonzales, T.R., Ehrenzweig, Y., Gracida, O.D.S., Hernandez, C.B.E., Mora, G.L., Martinez, A.J., Larralde, C. (2014), Promotion of Individual Happiness and Wellbeing of Students by a Positive Education Intervention, Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 79-102.
16. Hill T, E. (1999), Happiness and Human Flourishing in Kant's Ethics, Social Philosophy and Policy, 16(01):143-757.
17. Hojabrian H, Rezaei AM, Bigdeli I, Najafi M, Mohammadifar MA (2018), Construction and Validation of the Human Psychological Flourishing Scale (HPFS) in sociocultural context of Iran, Practice in Clinical Psychology. 6 (2), 29-39.
18. Huitt, W. (2010), A holistic view of education and schooling: Guiding students to develop capacities, acquire virtues, and provide service, Paper presented at the 12th Annual International Conference sponsored by the Athens Institute for Education and Research (ATINER), Athens, Greece.
19. Huppert, F. A. (2009), Psychological well-being: Evidence regarding its causes and consequences, Applied Psychology, Journal of Health and Wellbeing, 1 (2), 137–164.
20. Keyes, C. & Annas, J. (2009), Feeling good and functioning well: Distinctive concepts in ancient philosophy and contemporary science, Journal of Positive Psychology, 4 (3), 197-201.
21. Keyes, C. L. M. (2007), Promoting and protecting mental health as flourishing: A complementary strategy for improving national mental health, Journal of American Psychologist, 62, 95-108.
22. Michalec, B., Keyes, C.L.M., & Nalkur, S. (2009), Flourishing. In: Lopez, S.J. (Ed.), The encyclopedia of positive psychology (Vol. I, pp.391- 394), Chichester, England: Wiley-Blackwell.
23. Momtaz, YA, Hamid TA, Haron SA, Bagat MF. (2016), Flourishing in later life. Archives of gerontology and geriatrics, 63, 85-91.
24. Norrish, J. (2015), Positive education: The Geelong Grammar School journey, Oxford, England: Oxford University Press.
25. Rogers, C.R (1951), Client-centered therapy, Houghton Miffili: Boston
26. Romey, Wiliyam. (1968), Inquiry techniqus for teaching Science. London: Prentice Hall.
27. Roth, Rachel A.; Suldo, Shannon M. & Ferron, John M. (2017), Improving Middle School Students' Subjective Well-Being: Efficacy of a Multicomponent Positive Psychology Intervention Targeting Small Groups of Youth, School Psychology Review, 46(1), 21-41.
28. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001), On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being, Annual Review of Psychology, 52, 141–166.
29. Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008), Know Thyself and Become What You Are: A Eudaimonic Approach to Psychological Well-Being, Journal of Happiness Studies, 9, 13-39.
30. Seligman M, E. (1999), The president’s address, American Psychologist, 54. 559-562.
31. Seligman, M. E., Ernst, R. M., Gillham, J., Reivich, K., & Linkins, M. (2009), Positive education: Positive psychology and classroom interventions, Oxford review of education, 35 (3), 293-311.
32. Seligman, M. E.P. (2018), PERMA and the building blocks of wellbeing, The Jornal of Positive Psychology, 13, 333-335.
33. Seligman, Martin EP. (2011), Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being, Policy, 27 (3), 60-61.
34. Shernoff, D. J., Abdi, B., Anderson, B., & Csikszentmihalyi, M. (2014), Flow in schools revisited: Cultivating engaged learners and optimal learning environments, In M. J. Furlong, R. Gilman, & E. S. Huebner (Eds.), Handbook of positive psychology in schools, 211-226.
35. Shoshani, A., & Steinmetz, S. (2014), Positive psychology at school: A school-based intervention to promote adolescents’ mental health and well-being, Journal of Happiness Studies: An Interdisciplinary Forum on Subjective Well-Being, 15 (6), 1289–1311.
36. Slemp, G. R., Chin, T. C., Kern, M. L., Siokou, C., Loton, D., Oades, L. G., Vella-Brodrick, D. A., & Waters, L. (2017), Positive education in Australia: Practice, measurement, and future directions. In E. Fryenberg, A. J. Martin, & R. J. Collie (Eds.), Social and emotional learning in Australia and the Asia Pacific(pp. 101-122), Singapore: Springer.
37. Steger, M. F. (2012), Experiencing meaning in life: Optimal functioning at the nexus of spirituality, psychopathology, and wellbeing, In P. T. P. Wong (Ed.), The human quest for meaning (2nd ed., pp. 165–184). New York, NY: Routledge.
38. Susana, C. Marques, S. J. Lopez, J. Pais-Ribeiro (2011), Building Hope for the Future: A Program to Foster Strengths in Middle-School Students, Journal of Happiness Studies, 12 (1), 139-152. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,069 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 889 |