تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,794 |
تأثیر نگرش بر رفتار کارکنان علمی و ستادی در مؤسسات آموزشی و تربیتی | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 29، مهر 1400، صفحه 123-143 اصل مقاله (431.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/psy.2021.7968.1894 | ||
نویسندگان | ||
ابوطالب خدمتی1؛ عباس شفیعی* 2 | ||
1هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2عضوهیات علمی حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
«نگرش» طرز برداشت هر فرد از پدیده خاص یا موضوع خاصی است و درنتیجه نگرش شغلی نوع احساس فرد نسبت به شغل خاص میباشد؛ در این پژوهش بهمنظور بررسی تأثیر نگرش بر رفتارهای (بهنجار و نابهنجار) در مراکز آموزشی و تربیتی با رویکردی اسلامی و در پاسخ به چگونگی این تأثیر با روشی توصیفی−تحلیلی مطالعه شده است؛ برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و اسنادی بهرهگیری شده و تحلیل یافتهها با روش «تحلیل محتوا ناظر به تحلیل اجتهادی» انجام پذیرفته است؛ نتایج بررسیها در این پژوهش نشان میدهد که: 1. نگرشهای اصلی دربرگیرنده نگرشهای ایمانی، کفری و منافقانه میباشد که بهعنوان یک سیستم دارای عناصر دروندادی (عنصر شناختی)، فرایندی(عنصر عاطفی) و بروندادی (عنصر رفتاری) است؛ 2. نتایج پژوهش نشان میدهد هنگامی که در یک مؤسسه آموزشی و تربیتی به موضوعی توجه میکنیم و نسبت به آن شناخت مییابیم؛ مؤلفه اول شناختی، یعنی ایمانی حاصل شده و زمانی که در ارتباط با شناخت خود، سوگیری و جهتگیری عاطفی میکنیم، مؤلفه قلبی ظاهر میشود و درنهایت براساس شناخت و جهتگیری عاطفی، کیفیت رفتار علمی، آموزشی و تربیتی خود را تعیین میکنیم؛ 3. دستاورد دیگر در ارتباط تنگاتنگ مؤلفههای نگرش با رفتار بهنجار و یا نابهنجار کارکنان آموزشی و علمی است؛ 4. در یک نتیجه کلی میتوان ادعا کرد که نگرشهای کارکنان علمی در مؤسسات آموزشی بر رفتارهای بهنجار و نابهنجار تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ رفتارهای بهنجار و نابهنجار؛ مؤسسات آموزشی و تربیتی؛ عنصر شناختی؛ عنصر عاطفی؛ عنصر رفتاری | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. 1. اخوان قالیباف و شهناز نایبزاده (1396)، «بررسی تأثیر خودکارآمدی و نگرش کارکنان بر رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان»، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 9، ش33، ص113−133. 2. ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 3. تابلی، حمید و علی فارسی علیآباد (1394)، نگرش حرفهای در رفتار سازمانی، کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی. 4. جمعی از مؤلفان (1382)، روانشناسی اجتماعی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 5. حسنپور، اکبر؛ غلامرضا معمارزاده و مونا انبارلوی (1392)، «رابطه تأثیر و تأثری نگرشهای شغلی و ارتباط آنها با عملکرد کارکنان»، مدیریت توسعه و تحول، ش12، ص21−28. 6. حکیمی، محمدرضا (1409ق)، الحیاة، ج1، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 7. رابینز، استیفن و جاج تیموتی (1389)، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی زارع، تهران: نص. 8. سالاریفر، محمدرضا و دیگران (1393)، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، قم: پژوهشگاه حوزه دانشگاه. 9. سرمد، زهره؛ عباس بازرگان و الهه حجازی (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه. 10. شفیعی، عباس (1395)، درآمدی بر رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی (سطح تحلیل فردی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 11. شفیعی، عباس (1397)، رهبری و تحول سازمانی در اسلام، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 12. علیپور، مهدی و حمیدرضا حسنی (1389)، پارادایم اجتهادی دانش دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 13. قاسمی، نیما (1387)، «تبیین علمی و تبیین دینی−اسطورهای»، تهران: مجله ذهن، ش34−35، ص35−54. 14. مجلسى، محمدباقر(1405ق)، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربى. 15. منفرد، محمود و علیرضا خوراکیان (1393)، «تأثیر رفتار سازمانی مثبت بر نگرش کارکنان نسبت به تغییر سازمانی»، مطالعات رفتار سازمانی، س3، ش3 (پیاپی 10)، پاییز، ص1−17. 16. نیومن ویلیام لاورنس (1390)، روشهای پژوهش اجتماعی: رویکرد کمّی و کیفی، ابوالحسن فقیهی، عسل آغاز، تهران: ترمه. 17. Griff Bovee, Cortland & Others (1993), Management, New york: Mcgrow-Hill. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,000 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 628 |