تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,755 |
بررسی تجربهزیسته مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان مهاباد در مورد طرح کرامت | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 37، مهر 1400، صفحه 81-100 اصل مقاله (327.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2021.7129.2359 | ||
نویسندگان | ||
سلیمان حسین خواه1؛ ادریس اسلامی* 2 | ||
1معلم در مهاباد | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد مهاباد | ||
چکیده | ||
هدف نوشتار حاضر، بررسی تجربه زیسته مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان مهاباد در مورد طرح کرامت است. برای نیل به این هدف، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. روشهای نمونهگیری این مطالعه، هدفمند و ابزار آن نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی، از رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل استفاده شده است. همچنین برای ارزیابی پایایی، از راهبردهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها، ایجاد فرایندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبههای همگرا بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرایند کدگذاری سهگانۀ باز، محوری و انتخابی بهکار برده شده است. یافتهها حاکی از آن است که در طراحی، انتخاب و سازماندهی مهارتهای طرح کرامت به ویژگیها و نیازهای فراگیران توجه نشده است و اصول حاکم بر طراحی برنامه درسی، انتخاب و سازماندهی محتوا رعایت نگردیده است. همچنین، در مورد واحدهای کار طرح کرامت نیز همان کاستیهای ذکر شدۀ مربوط به مهارتهای طرح کرامت وجود دارد. علاوه بر این، در خصوص موانع اجرایی طرح کرامت میتوان به کمبود منابع مالی، عدم تناسب طرح با ویژگیها و نیازهای روانشناختی معلمان و دانشآموزان و نادیده گرفتن اصول انتخاب و سازماندهی محتوا اشاره کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربۀ زیسته؛ طرح کرامت؛ تربیت اخلاقی؛ مهاباد | ||
مراجع | ||
1. اسدیان سرخی، سیدهاشم (1396)، «بررسی اثربخشی طرح آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) بر کنترل خشم و عزّت نفس دانشآموزان پسر دورۀ دوم ابتدایی مدارس شهر بهنمیر»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد مؤسسه آموزش عالی آمل. 2. امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ ناهید دهقاننیری، زهرا رهنورد و سعیدعلی نوری (1391)، «روش تحقیق کیفی: پدیدار شناسی»، پرستاری و مامایی جامعنگر، سال 22، ش68، ص56−63. 3. آسیایی، ملیحه (1391)، «تجربه من از طرح کرامت»، رشد معلم، ش5، ص25−27. 4. بخشایش، علیرضا (1392)، «رابطه سبکهای مدیرت کلاس با ویژگیهای شخصیتی معلمان مدارس»، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال 4، ش2، ص185−198. 5. تقیپور ظهیر، علی (1380)، برنامهریزی آموزشی و درسی، تهران: آگاه. 6. جهانپور، علیمحمد و حسین فکوری (1393)، «ارزیابی طرح آموزش مهارتهای زندگی (طرح کرامت) بر بهداشت روانی و اعتماد به نفس دانشآموزان دورۀ اول و دوم ابتدایی شهرستان رشتخوار از دیدگاه مدیران و معاونین آموزشی و معلمان ابتدایی1392−1393»، نخستینهمایشملیعلومتربیتیوروانشناسی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت. 7. حسنی، محمد (1393)، «بررسی و نقد طرح کرامت در دورۀ دبستان»، ارائه شده در پنجمین همایش ملی انجمن فلسفۀ تعلیم و تربیت ایران، کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان. 8. ــــــــــ (1394)، «بررسی و نقد چارچوب نظری طرح کرامت در دوره دبستان»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش5، ص21−26. 9. راستی، سمیه (1395)، «اثربخشی اجرای برنامه درسی طرح کرامت به روش قصهگویی بر خلاقیت و یادگیری دانشآموزان»، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد: دانشگاه تربیت حیدریه. 10. شاهمرادی، مرتضی؛ داوود میرزاییفر و موسی آداک (1396)، «بررسی میزان تناسب کتاب تاریخ سوم متوسطه با معیارهای انتخاب محتوا»، نقد کتاب کودک و نوجوان، دورۀ 4، ش14، ص125−147. 11. شرفی، حسن (1379)، «طراحی برنامۀ درسی هنر بر اساس سازمان دهی روان شناختی و منطقی»، تعلیم و تربیت، شماره 61، ص101-124. 12. صادقی، منصوره السادات؛ محمدعلی مظاهری و محمود حیدری (۱۳۸۵)، «میزان مذهبی بودن والدین، منابع متفاوت شناخت دینی و تصور از خدا»، خانوادهپژوهی، سال ۲، ش۶، ص177−197. 13. عربنیا، مریم (1394)، «تأثیر آموزش بعد اجتماعی طرح کرامت بر افزایش مهارتهای زندگی شهروندی دانشآموزان»، اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز: مؤسسه عالی علوم و فناوری حکیم عرفی شیراز. 14. عزیزی، غلامرضا (1387)، مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی، تهران: دبیزش. 15. فتحی واجارگاه، کوروش (1388)، اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی، تهران: بال. 16. فرخزاد، پرویز (1384)، راهنمایپژوهشتاریخی (کتابخانهای)، تهران: طهوری. 17. قورچیان، نادرقلی (1372)، «گامی در مسیر انتخاب محتوا در حوزه تخصصی برنامه درسی»، تعلیم و تربیت، ش33، ص37−63. 18. کریمزاده، اسماعیل؛ مرتضی شکوهی، مهرداد سیاهپشت، سیاوش روحانیان، ربیع سجادی و ملیحه پیغمبرزاده (1389)، آموزش آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) کتاب راهنمای معلم پایۀ پنجم، تهران: یادمان هنر اندیشه. 19. ملکی، حسن (1389)، برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد: پیام اندیشه. 20. میرزاپورتیزخراب، پروین (1395)، ارائۀ چارچوبی نظری برای طرح کرامت در مدرسه، پایاننامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد. 21. موسیپور، نعمت الله (1381)، مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه، مشهد: آستان قدس رضوی. 22. یوسفی افراکتی، ربابه و پروین صمدی (1396)، «میزان موفقیت برنامه درسی آداب و مهارتهای زندگی اسلامی (طرح کرامت) بر کسب مهارت حل مسئله دانشآموزان»، پژوهش در برنامهریزی درسی، دورۀ 14، ش25، ص141−153. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 974 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |