تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,189 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,699,531 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,302,794 |
بررسی آزادی آکادمیک در غرب معاصر و نقد مبانی آن از دیدگاه متفکران معاصر مسلمان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 35، فروردین 1400، صفحه 91-111 اصل مقاله (377.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2020.5060.1980 | ||
نویسندگان | ||
محمد ابراهیم قادری مقدم* 1؛ محمود نوذری2؛ محمد شجاعیان3 | ||
1دکترای تخصصی، دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مدرس دانشگاه فرهنگیان (نویسنده مسئول) | ||
2دکترای تخصصی، دانشیار گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
3دکترای تخصصی، استادیار گروه علوم سیاسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
این مقاله با تبیین تاریخچه، خاستگاه و رویکردهای آزادی آکادمیک در غرب معاصر، به بررسی و نقد مبانی آن میپردازد. بدین منظور از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شد. از میان دستهبندی رویکردهای تجویز آزادی آکادمیک، دستهبندی بروبیکر در سه رویکرد (معرفتشناختی، سیاسی، اخلاقی) توصیف و پژوهش در دو زمینه اسناد (بیانیهها و لوایح حقوقی) و دیدگاههای صاحبنظران (جاندیویی، برتراندراسل، جان سرل، استنلی فیش، دونا ایبن و ریچارد رورتی) پیگیری شد. جمعبندی تعاریف و تجویزها، نتایج نشان داد: آزادی و عدالت، علم و خیر جمعی، بارزترین مبانی غرب در بنای آزادی آکادمیک است. این مبانی که متأثر از پیشفرضهای فلسفی برگرفته از امانیسم است، با استمداد از نظرات متفکران معاصر مسلمان مورد نقد قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
آزادی آکادمیک؛ غرب معاصر؛ متفکران معاصر مسلمان | ||
مراجع | ||
1. برت، آرتور (1369)، مبادى مابعد الطبیعى علوم نوین، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران: علمى و فرهنگى. 2. جمشیدی، مهدی (1391)، «نقدهای علامه مطهری به مبانی و مبادی علوم انسانی سکولار»، کیهانفرهنگی، دی، بهمن و اسفند، شمارههای 313−314−315. 3. جوادی آملی، عبدالله (1372)، انسان در اسلام. چ1، قم: انتشارات فرهنگی رجاء. 4. حرعاملی، محمدبن حسن (1412)، تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. قم: موسسه آلالبیتb لاحیاءالتراث. 5. حسنی، حمیدرضا و همکاران (1390)، علم دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. 6. دیویس، تونی (1378)، اومانیسم، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: انتشارات نشر مرکز. 7. رمضانی، علی (1387)، «سکولاریسم علمی در غرب»، مجله معرفت، شماره 132. 8. سفیدخوش، میثم (1396)، ایده دانشگاه، تهران: انتشارات حکمت. 9. شاینر، لاری (1383)، مفهوم سکولار شدن در پژوهشهای تجربی، در کتاب چالشهای دین و مدرنیته، ترجمه و تألیف: سیدحسین سراج زاده، تهران: طرح نو. 10. شجاعىزند، علیرضا (1381)، عرفى شدن در تجربه مسیحى و اسلامى، تهران: بارز. 11. طباطبایی، محمدحسین (1344)، تفسیر المیزان، قم: دفتر انتشارات اسلامی. 12. گلشنى، مهدى (1377)، از علم سکولار تا علم دینى، تهران: پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى. 13. مگی، برایان (1386)، سرگذشت فلسفه، ترجمه حسن کامشاد، تهران: نشر نی. 14. نقیب العطاس، سیدمحمّد (1374)، اسلام و دنیوىگرى، ترجمه احمد آرام، تهران: مؤسسه اسلامى دانشگاه تهران. 15. واعظی، احمد (1382)، «اسلام و لیبرالیسم»، بازتاب اندیشه، شماره 46. 16. AAUP, Reports & Publications: Academic Bill of Rights (December 2003), Retrieved 9 October 2016.
17. Bertrand, Russell (1954), Human Society in Ethics and Politics, London: Allen & Unwin.
18. Bowers, C. A., (1974), Cultural literacy for freedom: An existential perspective on teaching, curriculum and school policy, Eugene, OR: Elan Publishers.
19. Brubacher John S., (1977), On the Philosophy of Higher Education, Jossey-Bass Publisher, San Francisco
20. Dewey John (1902), "Democracy in Education," The Elementary School Teacher, Vol. 12, No. 4.
21. Dewey John (January 1902), “Academic Freedom”, Educational Review, pp. 1-14.
22. Rorty, Richard (1994), “Does Academic Freedom Have Philosophical Presuppositions?” Academe, ERIC, Vol. 80, No.6, pp. 52-63, Nov-Dec.
23. Russell, Bertrand (1925), What I Believe, London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co..., Reprinted in BW.
24. Stanley, Fish (2014), Versions of Academic Freedom: From Professionalism to Revolution, University of Chicago Press (October 23).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 770 |