تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,749 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,831 |
مطالعه تطبیقی تصویرسازی و متن دو کتاب تعلیمات دینی چهارم ابتدایی سالهای 1360 و 1394 با محوریت مفهوم خداشناسی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 29، مهر 1398، صفحه 97-131 اصل مقاله (568.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1567 | ||
نویسندگان | ||
محمد جعفر سلیمزاده* 1؛ افسانه ناظری2؛ خشایار قاضی زاده3 | ||
1دانشجوی دکترای پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2استادیار دانشگاه هنر اصفهان | ||
3استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی این موضوع است که تصاویر درسهای مربوط به کتاب تعلیمات دینی چهارم ابتدایی تا چه میزان در خدمت بیان مفاهیم مربوط به خداشناسی که در متن کتاب بیان شده، بوده و در این دو بازه زمانی این میزان چه تغییراتی داشته است. فایدة این تحقیق آن است که ضعفها و نواقص این تصویرسازیها از منظر مطابقت با متن شناسایی و زمینهای برای اصلاح و بهبود این تصاویر پیدا شود. فرضیه اصلی این است که تصویرگران توجه عمیق و موشکافانهای به متن نداشتهاند و غالباً براساس سلیقههای شخصی به تصویرسازی متون پرداختهاند.روش تحقیق تحلیلی تطبیقی است نمونه مورد مطالعه هشت درس مربوط به مفهوم خداشناسی از دوکتاب دینی چهارم ابتدائی درایران متعلق به سال های 1360 و1394 می باشد. جامعه آماری متخصصین حوزه تصویرسازی در دسترس شامل پنجاه ودو نفر از استادان ، فارغ التحصیلان و ودانشجویان ارشد هنرهای تجسمی تهران و نیشابور هستند. فرآیند تحقیق بدین صورت بود که:بر اساس اسناد بالادستی وزارت آموزش وپرورش پرسش نامه ای تهیه گردید حاوی جدول مقایسه یازده شاخصه مشترک میان متن و تصویر و نظیر به نظیر میزان تبعیت تصاویر ازمحتوای متن و اهداف بالادستی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که تصویرسازی درسهای خداشناسی کتاب دینی چهارم دبستان در مجموع 46 درصد با متن مطابقت داشتهاند که این عدد برای سال 1360، 49 درصد و برای سال 1394، 41 درصد بوده است و بیانگر این است که توجه تصویرگران به متن بهویژه مضامین محتوایی آن کافی نیست و آنها مفهوم خداشناسی نهفته در متن را به خوبی با تصویر بیان نکردهاند که هدف اصلی درس میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرسازی؛ کتاب درسی؛ تعلیمات دینی؛ خداشناسی؛ شاخصه بصری | ||
مراجع | ||
1. اقبالی، پرویز (1389)، تبیین رابطه تصویر و متن در تصویرسازیهای داستانی کودک در ایران (1340 تا 1380)، پایاننامه دکتری، دانشگاه شاهد. 2. اکرمی، جمالالدین (1384)، کودک و تصویر، تهران: مدرسه. 3. اکرمی، جمالالدین (خرداد 1384)، بخش دوم، قسمت دوم، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش92. 4. اکرمی، جمالالدین (فروردین 1384)، «تصویرگری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان»، بخش نخست، قسمت دوم، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش90. 5. اکرمی، جمالالدین (اردیبهشت 1384)، «تصویرگری در ادبیات دینی کودکان و نوجوانان»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش91. 6. باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. 7. پاکباز، روئین (1378)، دائرة المعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر. 8. حسنپور، محسن (1392)، تبیین هویت فرهنگی در تصاویر کتابهای درسی مقطع ابتدایی در ایران (1340 تا 1388). 9. رفیعی، محمدعلی (مرداد و شهریور 1387)، «پشتوانههای علمی برای تـصویرگری دینی»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش130، 131. 10. سوداگر، محمدرضا (1391)، وساطت هنر در آموزش تفکر فلسفی به کودکان، پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران گروه مطالعات عالی هنر. 11. سوداگر، محمدرضا و دیگران (بهار و تابستان 1390)، «تفکر و کودک»، س2، ش1. 12. سیولو، پاترشیا (1380)، «انواع تصویرگری در کتابهای کودک»، مترجم فاطمه زمانی. 13. سیف، علیاکبر (1381)، روانشناسی پرورش، تهران: آگاه. 14. شعارینژاد، علیاکبر (1375)، مبانی روانشناختی تربیت، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 15. صالحی، سودابه (1372)، کاربرد گرافیک در آموزش دینی کودکان، تهران: دانشگاه تربیت مدرس. 16. ضیاء آذری، شهریار (1389)، عیار استعاره بررسی نقش استعاره در بیان مفاهیم انتزاعی به زبان عینی و ملموس. 17. فدوی، محمد (۱۳۷۱)، تصویرسازی و تاریخچه آن، رشته نقاشی، تربیت مدرس، تهران: دانشکده هنر. 18. قائینی، زهره و محمدهادی محمدی (1380)، تاریخ ادبیات کودکان ایران، 10ج، تهران: چیستا. 19. کپس، جئورگی (۱۹۴۶)، زبان تصویر، مبادی سواد بصری، تهران: سروش. 20. مددپور، محمد (1390)، حقیقت و هنر دینی، تهران: سوره مهر. 21. مرزبان، پرویز (1381)، فرهنگ مصور هنرهای تجسمی، حبیب معروف، تهران: سروش. 22. میرزابیگی، علی (1378)، نقش هنر در آموزش و پروش بهداشت روانی کودکان، تهران: مدرسه. 23. مقدسی، حمیده (1372)، روانشناسی هنر برای کودکان عادی و استثنایی، تهران: فرزانگان. 24. معین نمینی، سوسن (1372)، نقش نقاشی در تعلیم و تربیت کودک، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر رشته نقاشی. 25. مانی قلم، مبنا (تیر 1384)، «کودک و تصویر»، کتاب ماه کودک و نوجوان، ش۳۹. 26. محمدقاسمی، حمید (1387)، جلوههایی از هنر تصویرآفرینی در قرآن. 27. مهرمحمدی، محمود (1358)، حقوق تعلیم و تربیتی کودک و نسبت آن با تربیت هنری، گارگاه آموزشی حقوق کودک، تهران. 28. مهرمحمدی، محمود (1358)، «تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت درسهای خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر»، فصلنامه تعلیم و تربیت. 29. میرهادی، توران (1384)، «ضعفهای تصویرگری کتاب کودک در ایران»، ویژهنامه رویش، ویژه جشن بزرگ کودکان، ش2، بهمن ۱۳۷۰، ص۲۸ تا ۳۲، کتاب ماه کودک و نوجوان، خرداد، شماره ۹۲. 30. نواب صفوی، مینا (1381)، گزارش اعتباربخشی راهنمای برنامه درسی هنر دوره ابتدایی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران: دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی. 31. ویگوتسکی، لوسمنوویچ (1384)، روانشناسی هنر، ترجمۀ بهروز عزبدفتری، تبریز: دانشگاه تبریز. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,526 |