تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,334 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,329 |
نقش و جایگاه هنر تذهیب قرآنی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 29، مهر 1398، صفحه 31-55 اصل مقاله (589.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2019.1564 | ||
نویسندگان | ||
آرزو پایدارفرد* 1؛ فاطمه شفیعی2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
2کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
مسئله مهم برای نگارندگان این مقاله آن است که روزبهروز تصویرسازیهای کتابهای کودک از جهت فرمها، رنگها و پردازشهای شخصیتهای داستانی گیراتر میشود؛ ولی بهندرت از قابلیت منحصر به فرد نقوش و تزئینات قرآنی برای آزاد کردن و فعال کردن تخیل خلاّق کودکان - که اندام و ابزار وصول به عالم مثال (خیال) بهعنوان منبع صور مثالی و تماثیل هنری در اسلام به شمار میرود - استفاده میشود. زیباییشناسی اسلامی، که در نقوش تذهیبهای قرآنی بهویژه در دوره تیموریه و صفویه مشهود است، شامل نقوش هندسی، ختاییها و اسلیمیها، نور، رنگ، مواد و تکنیک عالی اجرا و حسن ترکیب چون تعادل، هماهنگی، تکرار مداوم و حرکت پیوسته نقوش و رنگهاست. ذهن کنجکاو کودک جویای حقیقت و دوستدار کشف است. فضای تذهیبهای قرآنی به سبب تغییرات مناسب و بکر بودن عناصر تذهیبی و بیشباهتی به دنیای واقعی، قدرت کشف را در کودک و نوجوان بیشتر میکند و به او مجال تفکر میدهد. این مقاله در صدد است با روش پژوهش تطبیقی−تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامه اثبات کند که تصویرسازی نسخههای قرآنی با تزئیناتی جذاب و تفکربرانگیز ویژه مخاطبان کودک با توجه به الگوهای شاخص قرآنآرایی بهویژه الگوهای متعلق به دوره صفویه امکانپذیر بوده و خاصیت انتزاعی این نقوش و نمادین بودن رنگها، به آنها توانایی فعال کردن قوه خیال را میبخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تذهیب قرآنی؛ کودکان و نوجوانان؛ تربیت دینی؛ مفاهیم نمادین؛ تصویرسازی؛ ختایی؛ اسلیمی؛ خلاقیت؛ تخیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,168 |