تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,681 |
اصول تربیت براساس مبانی انسانشناختی و ارزششناختی حکمت متعالیه | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 27، مهر 1397، صفحه 166-141 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2018.1468 | ||
نویسنده | ||
علی ستاری | ||
استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله شناسایی اصول تربیت براساس مبانی انسانشناختی و ارزششناختی در حکمت متعالیه است. روش پژوهش توصیفی−تحلیلی بوده و در این راستا اصول تربیت متناظر با هر یک از مبانی انسانشناختی و ارزششناختی حکمت متعالیه بررسی شد. با تکیه بر مبانی انسانشناختی در حکمت متعالیه، اصول تربیت بدین شرح استخراج شدند: توجه به ویژگیهای مشترک و تفاوتهای فردی، کمک به رشد عقلانی همراه با محدودیتهای آدمی، رعایت تقوا در کسب دانش، پرورش اعتماد به نفس، رعایت شئون فردی و اجتماعی، تحرک و پویایی و رشد همهجانبه متربیان. کاربست این اصول در تربیت به مربیان در سوق دادن متربیان به فطرت، پیشگیری از انحراف از فطرت، بیدار ساختن فطرت، تقویت نیروی اراده و اعتماد به نفس، شناسایی هویت و جایگاه فردی و اجتماعی، آگاهسازی نسبت به محدودیتهای آدمی، تقویت تقوا، تقویت روحیه کمالطلبی، رشد همهجانبه و کمک به تحرک و تلاش در متربیان کمک میکند. براساس مبانی ارزششناختی حکمت متعالیه، اصول تربیت بدین شرح شناسایی شدند: پرورش گرایش به خیر، شناخت خداوند بهعنوان خیر مطلق، میانهروی در بهرهگیری از لذات، هماهنگی در کسب توأمان لذت و سعادت، تبیین عقلانی فضیلت و تقویت گرایش به زیبایی حقیقی و نظام احسن. کاربست این اصول در تربیت به مربیان در داشتن خلوص نیت در تلاشهای علمی، پرهیز از افراط و تفریط و گرایش به میانهروی در رفتارها، تقویت روحیه فروتنی، داشتن انعطاف در تعاملهای علمی، پرهیز از زیباییهای ظاهری و گرایش به زیباییهای حقیقی کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول؛ مبانی؛ تربیت؛ انسانشناسی؛ ارزششناسی؛ حکمت متعالیه | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. * نهجالبلاغه، گردآوری شریف رضی، ترجمه فیضالاسلام و علینقی. آروانه، بهزاد و محمد داودی (1390)، «تحلیل و بررسی فطرت در آثار استاد شهید مطهّری»، معرفت کلامی، 2 (1)، ص101−126. ابنسینا، حسین بن عبدالله (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، ج2، قم: نشر البلاغه. باقری، خسرو (1368)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: مدرسه. بخشایش، علیرضا (1390)، «بررسی رابطه توکل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان»، روانشناسی و دین، 4 (2)، ص79−98. بیرونی کاشانی، راضیه و خسرو باقری (1387)، «مبانی و اصول اخلاق تدریس براساس فلسفه اخلاق اسلامی»، روانشناسی و علوم تربیتی، 38 (3)، ص115−135. دادبه، اصغر (1384)، کلیات فلسفه، تهران: دانشگاه پیام نور. دلاوری، سمیه و سجاد دلاوری (1390)، چالشهای ارتباط استاد و دانشجو، دوازدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی، مشهد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی. رحیمی، چنگیز (1393)، «تفاوتهای فردی از نظر سبک یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان»، شخصیت و تفاوتهای فردی، 3 (5)، ص79−104. قدمی، احمد؛ بهمن صالحی؛ شکوه سجادی و همایون ناجی (1386)، عوامل مؤثر بر برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک، 7 (1)، ص141−154. فارابی، ابونصر محمد (1403)، تحصیل السعادة، تحقیق جعفر آلیاسین، بیروت: دارالاندلس. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (بیتا)، شرح اصول کافی، ج2، بیجا: بینا. ـــــــــــــ (1341)، عرشیه، غلامحسین آهنی، تهران: مولی. ـــــــــــــ (1360)، اسرار الآیات، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران. ـــــــــــــ (1981)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی. ـــــــــــــ (1366)، الشواهد الربوبیه، ترجمه و تفسیر محمدجواد مصلح، تهران: سروش. ـــــــــــــ (1376)، شرح رسالة المشاعر، تصحیح جلالالدین آشتیانی، تهران: امیر کبیر. ـــــــــــــ (1382)، المبدأ و المعاد، ج2، تصحیح، تحقیق و مقدمه از محمود ذبیحی و جعفر شاهنظری، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ـــــــــــــ (1383)، اسفار، ترجمه محمد خواجوی، چ2 و 3، ج1 و 2، تهران: مولی. ـــــــــــــ (1383)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة، ج4، تصحیح، تحقیق و مقدمه مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا. ـــــــــــــ (1378)، مبدأ و معاد، ترجمه احمد حسینى اردکانى، تهران: مرکز نشر. ـــــــــــــ (1376)، رساله سه اصل، تهران: مولى. طباطبایی، سیدمحمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ج8، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین. ـــــــــــــ (بیتا)، تفسیر المیزان، ج13، قم: دفتر انتشارات جامعه مدرسین. کریمی، مهرداد (1391)، «رابطه سبکهای یادگیری و عملکرد دانشجویان در کارگاه طراحی معماری»، باغ نظر (پژوهشهای نظری هنر)، 9 (20)، ص3−12. میری، محمدرضا و همکاران (1386)، «بررسی رابطه افسردگی و سطح توکل بر خدا در دانشجویان شهر بیرجند»، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، (33)، ص52−58. مطلبیفرد، علیرضا؛ نوه ابراهیم عبدالرحیم و فرشاد محسنزاده (1390)، «بررسی و شناسایی نشانگرهای حرفهای و اخلاقی در آموزش و تدریس از نقطهنظر دانشجویان کارشناسی ارشد»، اخلاق در علوم و فنّاوری، 6 (4)، ص2−8. مطهری، مرتضی (1373)، گفتارهای معنوی، تهران: صدرا. میلر، دبلیو، آر. و میلر، ماری (1997)، راهنمای تدریس در دانشگاهها، ترجمه ویدا میری، تهران: سمت. Bruce, M., (2004), Teaching with Integrity: The Ethics of Higher Education Practice, London:Rutledge. Carr., D., (2003), “Rival Conceptions of Practices in education & Teaching”, Philosophy of Education, 37 (2), 253-266. David, C., (2000), Professionalism & Ethics in Teaching, London: Rutledge. Elaine, P., (2002), “Navigating Ethical Change in the Classroom and in the Field”, Teaching in Social Work, 22 (1-2), 151-166. Hynes, F., (1998), The Ethical School, London: Rutledge. Lewis, H., (1987), “Teaching Ethics Through Ethical Teaching”, Teaching in Social Work, 1 (1), 3-15. MacAllister, J. Macleod, G. & Pirrie, A., (2013), “Searching for Excellence in Education: Knowledge, Virtue & Presenc?”, Ethics & Education, 2 (8), 153-165. Murray.H. Gillese. E. lennon.M. Mercer.P. and Robinson.R., (1996), “Ethical Principles in University Teaching”, Wiley Periodicals, Inc, 66 (66), 57-63. Twilbeck, G., (1999),“Ethics on Campus-A Nationwide Survey of Social Work Educators”, Teaching in Social Work, 19 (1-2), 165-185. Zhang, L.F., & Sternberg, R.J., (2009), “Intellectual Styles and Creativity”, In T. Rickards, M.A.Runco, & S. Moger (Eds.), The Routledge companion to creativity,New York: Routledge, 256–266. Zhu. C. & Zhang, L.F., (2011), “Thinking Styles and Conceptions of Creativity Among University Students”, Educational Psychology, 31 (3), 361-375. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,885 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |