تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,614 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,685 |
اخلاق حرفهای معلمی در مکتبخانه؛ پژوهشی پدیدارشناسانه براساس تجربۀ زیسته شاگردان مکتبخانه | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 27، مهر 1397، صفحه 114-101 اصل مقاله (331.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2018.1466 | ||
نویسندگان | ||
حجت اله میرخدائی جندانی1؛ محمدحسین حیدری* 2؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی3 | ||
1مدیر آموزش و پرورش | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
3دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
«مکتبخانه» به دلیل قدمت طولانی و پوشش حداکثری، یکی از مهمترین نهادهای آموزشی−تربیتی، پس از ورود اسلام به ایران به شمار میرود که تأثیرات پایداری در فرهنگ تربیتی ایران، از جمله «اخلاق حرفهای معلمی»، داشته است. در این مقاله، با هدف تبیین نقش مکتبخانهها در شکلگیری اخلاق حرفهای معلمی و با بهرهگیری از روش پدیدارشناسی تفسیری، نگارندگان تلاش کردهاند تا تجارب زیسته افرادی که مکتبخانه را درک کردهاند، فهم و روایت کنند. بدینمنظور، با کاربرد روش نمونهگیری هدفمند، سیزده نفر از سالخوردگانی انتخاب شدند که فضای مکتبخانه را درک کرده بودند و برای گردآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل یافتهها نیز از روش اسمیت استفاده شد. پس از تحلیل مصاحبهها، مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمانِ مکتبخانه در پنج مقوله عمده و هجده خردهمقوله تقسیمبندی شد که مقولههای اصلی عبارتاند از: شور و شوق معلمی، تعهد حرفهای، ایجاد میل به یادگیری در فراگیران، توجه ویژه به تربیت اخلاقی و دانش تدریس. نتایج نشان میدهد که شماری از شاخصهای مثبت و منفی اخلاق حرفهای معلمی امروز جامعه ایران، ریشه در نگرش و رفتار معلمان مکتبخانه دارد و انجام پژوهشهای مشابه میتواند در تبیین وضعیت موجود و مطلوب اخلاق حرفهای معلمی ایران راهگشا باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتبخانه؛ آموزش مکتبی؛ اخلاق حرفهای معلمی؛ تجربه زیسته | ||
مراجع | ||
ایمان، محمدتقی (1388)، مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. ایمانیپور، معصومه (1391)، «اصول اخلاق حرفهای در آموزش»، اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره 5، ش6، ص25−38. بیات، اکرم (1394)، مطالعه پدیدارشناسی تجربه زیسته دانشجویان از فرایند نگارش پایاننامه و تعامل با استاد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دّرّانی، کمال (1376)، تاریخ آموزش و پرورش ایران قبل و بعد از اسلام، تهران: سمت. ذوالفقاری، حسن و محبوبه حیدری (1391)، ادبیات مکتبخانهای، تهران: رشد آوران. سیدین، علی (1391)، از مکتبخانه تا مدرسه، تهران: علم. صدیق، عیسی (1354)، تاریخ فرهنگ ایران، از آغاز تا زمان حاضر، تهران: دانشگاه تهران. صفوی، امانالله (1378)، کلیات روشها و فنون تدریس، تهران: معاصر. فارسی، محسن (1336)، صفحهای از تاریخچه آموزش و پرورش (مکتبخانهها)، ماهنامه آموزش و پرورش، پایگاه مجلات تخصصی نور، قابل دسترسی در www.noormags.ir/view/fa/articlepage/503812. فرامرز قراملکی، احد (1385)، اخلاق حرفهای، تهران: مجنون. کاردان، علیمحمد (1392)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران: سمت. مستشارالدوله، صادق (1361)، خاطرات مستشارالدوله، به همت ایرج افشار، تهران: فردوس. نصیری، مهدی (1387)، «بررسی سیر تحولات نظام آموزشی مکتبخانهای در دوره قاجار و پهلوی اول»، فصلنامه حوزه، ش مسلسل 150، ص195−215. وکیلیان، منوچهر (1390)، تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران،تهران:دانشگاه پیام نور. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,236 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,623 |