تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,681 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,789 |
آسیبشناسی تبلیغ دینی در تلویزیون | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی اسلام و علوم اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، بهمن 1389، صفحه 39-57 اصل مقاله (231.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم فیاض1؛ حسین بستان2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
این مقاله با مفروض گرفتن آثار منفی تحولات ساختاری ناشی از عرفی شدن بر ناکارآمدی یا کژکارکردی تبلیغ دین در برنامههای تلویزیونی، مروری خواهد داشت بر آن دسته از ناکارآمدیها یا آسیبهایی که از خود فرایندها، سیاستها و الگوهای تبلیغ رسانهای دین نشأت میگیرند. ایجاد آیینها و شبهمقدسات جدید، تضعیف آیینهای دینی سنّتی، اسطورهسازی، دنیاگرایی، تبدیل شدن دین به کالای تجاری، آمیختگی تبلیغات دینی و دنیوی، ارائۀ پیامهای متناقض به مخاطبان، بیتوجهی یا کمتوجهی به جنبههای معنوی و عرفانی دین، سطحی شدن باورهای دینی و درگیر شدن در جناحبندیهای سیاسی، موارد دهگانهای هستند که با عنایت به آموزههای دینی و دیدگاههای صاحبنظران ارتباطات، مورد بررسی و تحلیل قرار خواهند گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
دین و رسانه؛ تبلیغات دینی؛ آسیبشناسی تبلیغ دین؛ تلویزیون دینی؛ فرهنگ و رسانه | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. الکساندر، بابی سی. (1382)، «مناسک جبرانگر در نمایش بزرگتر اجتماعی»، استوارت ام. هوور، بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ، مسعود آریایینیا، تهران: سروش. باربرو، جیزس مارتین (1382)، «رسانههای گروهی به مثابۀ جایگاه مقدسسازی دوبارۀ فرهنگهای معاصر»، بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ، مسعود آریایینیا، تهران: سروش. برگر، آرتور آسا (1379)، روشهای تحلیل رسانهها، پرویز اجلالی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. بشیر، حسن و محمد فکورپور (1387)، «تبلیغات تجاری و اوانجلیسم به مثابۀ کالا»، تعامل دین و ارتباطات، به اهتمام حسن بشیر، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع). بیات، حجتالله (1388)، «هستیشناسی تلویزیون»، مجموعه مقالات دومین هماندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و دفتر عقل. حر عاملی، محمد بن حسن (بیتا)، وسائل الشیعه (20 جلد)، تهران: المکتبة الاسلامیه. رجایی، حمید (1388)، «عناصر بیانی تلویزیون و دنیاگروی»، مجموعه مقالات دومین هماندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و دفتر عقل. فهیمیفر، اصغر (1388)، «ماهیت رسانههای تکنولوژیک و تلویزیون با رجوع به آرای نیل پستمن»، زیباییشناسی و فلسفۀ رسانه، به اهتمام و زیر نظر سیدحسن حسینی، تهران: مهر نیوشا. فیاض، ابراهیم (1388)، «نظام رسانهای سکولاریستی»، مجموعه مقالات دومین هماندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و دفتر عقل. کوثری، مسعود (1388)، «سریالهای دینی: تعامل پیام دینی و زندگی روزمره»، مجموعه مقالات دومین هماندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و دفتر عقل. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: دار احیاء التراث العربى. محمدی، مجید (1382)، دین و ارتباطات، تهران: کویر. منتظرقائم، مهدی و بشیر معتمدی (1388)، «رویکردهای عرفی در تولید برنامههای دینی تلویزیون»، مجموعه مقالات دومین هماندیشی سراسری رسانه تلویزیون و سکولاریسم، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و دفتر عقل. مورداک، گراهام (1382)، «رازآمیز شدن دوبارۀ جهان دین و تحولات مدرنیته»، استوارت ام. هوور، بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ، مسعود آریایینیا، تهران: سروش. وایت، رابرت ای. (1382)، «نقش دین و رسانه در ساخت فرهنگ»، بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ، مسعود آریایینیا، تهران: سروش. هورسفیلد، پیتر جی. (1382)، «تحول دین در عصر همگرایی رسانهای»، بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ، مسعود آریایینیا، تهران: سروش.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,934 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 865 |