تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,612,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,830 |
تحلیل و نقدی بر نظریه رهبری تحولآفرین | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 5، فروردین 1393، صفحه 123-145 اصل مقاله (573.24 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
چکیده | ||
رهبری تحولی وقتی روی میدهد که رهبر و پیرو یکدیگر را به سطوح بالاتر ارزشها و انگیزهها ببرند و این محصول تأثیر تحولی متقابل رهبران و پیروان است. رهبری تحولی با قلب و ذهن دیگران سروکار دارد. رهبر تحولی به همه مشارکتکنندگان کمک میکند تا رضایت و انگیزش و احساس موفقیت بالاتری داشته باشند. رهبری تحولی بیش از آنکه به کنترل مستقیم نیاز داشته باشد به اعتماد، توجه به دیگران و تسهیل کارها نیاز دارد. شاخصههای رهبر تحولی مشتمل بر: بصیرت بلند مدت، توانمند کردن افراد، مربیگری، توسعه دیگران و چالش فرهنگی برای ایجاد تغییر است. در رهبری تحولی قدرت رهبر از ایجاد درک متقابل و اعتماد ناشی میشود. سه سؤال اصلی درباره رهبری تحولآفرین مطرح است. 1. رهبری تحولآفرین چیست؟ 2. چگونه بهکار گرفته میشود؟ 3. نقاط قوت و ضعف کلیدی نظریه رهبری تحولی چیست؟ سؤال اول و دوم با شیوه متن پژوهی و مرور ادبیات تحقیق پاسخ داده شده است. برای پاسخ به سؤال سوم به دو شیوه عمل شده است. در ابتدا نظر محققان مدیریتی درباره رهبری تحولی گردآوری شده و در مرحله دوم از شیوه نقد درونساختاری و برونساختاری به بررسی و تحلیل گزارههای نظریه پرداخته شده است. در مجموع نظریه دارای نقاط قوت و ضعف و قابل تقویت است. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولآفرین؛ رهبری تبادلگرا؛ نقد درونساختاری؛ نقد برونساختاری | ||
مراجع | ||
1. ازگلی، محمد (1383)، رهبری بصیر، تهران: دانشگاه امام حسینg. 2. خدایاری، ابراهیم (1385)، بررسی سبکهای رهبری تحولگرا و تبادلگرا با تعهد سازمانی کارکنان، دانشگاه آزاد، واحد تهران مرکزی. 3. مطهری، مرتضی (1370د)، بیست گفتار، تهران: انتشارات صدرا. 4. یوکل، گری (1382)، مدیریت و رهبری در سازمانها، ترجمه محمد ازگلی و قاسم قنبری، تهران: انتشارات دانشگاه امام حسینg. 5. Avolio, B. J., & Locke, E. E. )2002(. Contrasting different philosophies of leader motivation: Altruism versus egoism. The Leadership Quarterly, 13: 169–191.
6. Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.
7. Bass, B. M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, (winter): 19-31.
8. Bass, B. M. (1998). Transformational leadership: Industrial, military, and educational impact. Mahwah, NJ: Erlbaum.
9. Bass, B.M., Avolio, B.J., Jung, D.I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. Journal of Applied Psychology, 88 (2), pp. 207-218.
10. Bass, B.M. & Riggio, R.E. (2006). Transformational leadership. (2nd ed). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
11. Barbuto, J.E. (Jnr) (2005). Motivation and transactional, charismatic, and transformational leadership: a test of antecedents. Journal of Leadership and Organizational Studies, 11 (4), 26-40.
12. Barnett, K., McCormick, J. & Conners, R. (2001). Transformational leadership in schools–panacea, placebo or problem? Journal of Educational Administration, 39 (1), pp. 24-46.
13. Beyer, J. M. (1999). Taming and promoting charisma to change organizations. The Leadership Quarterly, 10 (2): 307–330.
14. Bono, J.E. & Judge, T.A. (2004). Personality and transformational and transactional leadership: a metaanalysis. Journal of Applied Psychology, 89 (5), pp. 901-910.
15. Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.
16. Carlson, D.S. & Perrewe, P.L. (1995). Institutionalization of organizational ethics through transformational leadership. Journal of Business Ethics, 14(10), pp. 829-839.
17. Cox, P.L. (2001). Transformational leadership: a success story at Cornell University. Proceedings of the ATEM/aappa 2001 conference. Retrieved March 17, 2004, from http://www.anu.edu.au/facilities/atem-aappaa/full_papers/ Coxkeynote.html
18. Eisenbach, R., Watson, K., and Pillai, R. (1999). Transformated Leadership in the context of organizational change. Journal of organizational change management. Vol. 12, No. 2, pp. 80-88.
19. Epitropaki, O. (undated). What is transformational leadership? Institute of Work Pyschology, University of Sheffield, England.
20. Eric. (1992). Transformational leadership. ERIC Digest, Number 72. Retrieved March 8, 2004, from http://www.ericfacility.net/databases/ERIC_Digests/ ed347636.html
21. Gellis, Z.D. (2001). Social work perceptions of transformational and transactional leadership in health care. Social Work Research, 25 (1), pp. 17-25.
22. Graham, J. W. (1991). Servant-leadership in organizations: inspirational and moral. The Leadership Quarterly, 2 (2):105-l 19.
23. Greenleaf, R. K. (1977). Servant leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness. New York: Paulist Press.
24. Griffin, R. (2008). Fundamentals of management. (5th ed.). USA: Houghton Mifflin.
25. Hall, J., Johnson, S., Wysocki, A. & Kepner, K. (2002). Transformational leadership: the transformation of managers and associates. Retrieved August 3, 2006, from http://edis.ifas.ufl.edu.
26. Hollander, E.P. (1985). Leadership and power. In G. Lindzey and E. Aronson (Eds). The handbook of social psychology (pp. 485-536). New York: Random House.
27. Howell, J. M., & Avolio, B. J. (1992). The ethics of charismatic leadership: Submission or liberation? Academy of Management Executive, 6 (2): 43–54.
28. Humphreys, J. H. and Einstein, W. O. (2003). Nothing new under the sun: Transformational leadership from a historical perspective. Management Decision, Vol. 41, No. 1, pp. 88-95.
29. Judge, T.A. & Piccolo, R.F. (2004). Transformational and transactional leadership: a meta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psychology, 89/5, pp. 755-768.
30. Kanungo, R. N., & Mendonca, M.(1996). Ethical dimensions in leadership. Beverly Hills, CA: Sage.
31. Kelly, M.L. (2003, January 1). Academic advisers as transformational leaders. The Mentor. Retrieved August 3, 2006, from http://www.psu.edu/dus/mentor/030101mk.htm.
32. Leithwood, K. & Jantzi, D. (2000). The effects of transformational leadership on organizational conditions and student engagement with school. Journal of Educational Administration, 38 (2), p. 112.
33. Lussier, R.N. & Achua, C.F. (2004). Leadership: theory, application, skill development (2nd ed.). Eagan, MN: Thomson-West.
34. Northouse, P.G. (2010). Leadership: Theory and practice. (5th ed). Thousand Oaks/India/UK/Singapore: SAGE.
35. Pawar. B. S. (2003). Central Conceptual issues, in transformational leadershipsearch & organization. Development journal. Vol. 24, No. 7, pp. 397-406.
36. Rafferty, A. E., & Griffin, M. A.( 2004). Dimensions of transformational leadership: Conceptual and empirical extensions. The Leadership Quarterly, 15 (3): 329–354.
37. Reave, L. (2005). Spiritual values and practices related to leadership effectiveness. The Leadership Quarterly, 16: 655–687.
38. Robbins, S. P. (2002). Organizational Behavior. Ninth edition. Prentice-Hall, Inc.
39. Russell, R. (2001). The role of values in servant leadership. Leadership and Organizational Development Journal, 22 (2): 76-84.
40. Russell, R. F., & Stone, G. A. (2002). A review of servant leadership attributes: Developing a practical model. Leadership & Organization Development Journal, 23: 145– 157.
41. Sankar, Y. (2003). Character not charisma is the critical measure of leadership excellence. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9 (4): 45-55.
42. Shamir, B. (1991). The charismatic relationship: alternative explanations and predictions. The Leadership Quarterly, 2: 81–10.
43. Simic, I. (1998). Transformational leadership-the key to successful management of transformational organizational changes. Facta Universitas, 1(6), pp. 49-55.
44. Stone, A. G., Russell, R. F. and Patterson, K. (2003). Transformational Versus servant leadership: A difference in leader focus. Leadership & Organization Development Journal. Vol. 25 No. 4, pp. 349-361.
45. Ticky, N.M. (1997). The leadership engine: How winning companies build leaders at every level. New York: Harper Business.
46. Ticky, N.M. & Devanna, M.A. (1986). The transformational leadership. New York: Jhon Wiley & Sons.
47. Turner, S. (1993). Charisma and obedience: a risk cognition approach. The Leadership Quarterly, 4: 235- 256.
48. Wiess, J. (1997). Organization behavior and change managing diversity cross cultural dynamics and ethics. West Publishing.
49. Yukl, G. (1989). Managerial leadership: A review of theory and research. Journal of Management, 15(2), 251-289.
50. http://www.motahari.ir
51. www.shmoton.ir/PDF/Binder1.pdfTranslate this page | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,976 |