تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,189 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,696,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,300,843 |
بررسی اثربخشی آموزشهای مدارس قرآن بر مهارت روخوانی قرآن دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 21، مهر 1394، صفحه 57-74 اصل مقاله (518.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین ضرغامی1؛ محمدحسین ضرغامی2؛ حسن ضرغامی3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم اجتماعی (جمعیتشناسی) دانشگاه تهران | ||
2دکترای سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
3کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی | ||
چکیده | ||
در این مقاله، با رویکرد تحقیقی طرحهای آزمایشی کلاسیک، به ارزیابی تاثیرات آموزشهای مدارس قرآنی، که به صورت کلاسهای فوق برنامه در برنامه آموزشی مدارس اجرا میشود، بر روخوانی قرآن پرداخته شده است. برای این منظور، شهر بردسکن به عنوان منطقه مورد مطالعه انتخاب گردید و دو گروه از دانشآموزان مقطع ابتدایی این شهر به عنوان گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. از هر کدام از گروهها، قبل و بعد از برگزاری این کلاسهای آموزشی، آزمونی در زمینه مهارتهای قرآنی در بخشهای مختلف به عمل آمد، با این تفاوت که دانشآموزان گروه کنترل در این کلاسها شرکت نکرده بودند. یافتهها نشان داد که این دورههای آموزشی تأثیر مهمی بر مهارت روخوانی دانشآموزان ابتدایی میگذارد. بر اساس روشهای آماری به کار گرفته شده، شامل میانگین و انحراف استاندارد، نمودارهای شبکهای، آزمونهای ناپارامتری و به ویژه تحلیل کواواریانس، مشخص شد که بیشترین تأثیر، از طریق آموزشهای مربوط به لحن به دست آمده است. یافتهها همچنین تفاوت معناداری را بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ میزان تاثیرگذاری نشان ندادند. به این ترتیب، میتوان گفت برگزاری این دورههای آموزشی در بهبود روخوانی قرآن مجید در دانشآموزان ابتدایی تأثیر مثبتی داشته است و دستکم به برخی از اهداف خود دست یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس قرآنی؛ پیشآزمون؛ پسآزمون؛ گروه آزمایش؛ گروه کنترل؛ نمودار شبکهای؛ تحلیل کوواریانس | ||
مراجع | ||
* قرآن کریم. انوشهپور، ابوالفضل و همکاران (1384)، روش آموزش قرآن دورۀ ابتدایی، ویژه مراکز تربیت معلم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش. پولاچک، الکساندر؛ رینر، کیث (1378)، روانشناسی خواندن، ترجمه مجدالدّین کیوانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. دواس، دی ای (1383)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: انتشارات نشر نی. سعیدی رضوانی، محمود و دیگران (1382)، ارزشیابی برونداد برنامۀ آموزش قرآن پایۀ پنجم ابتدایی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی. سیماشیرازی، طاهره؛ نیلیپور، رضا (1383)، طرّاحی و معیارهای آزمون تشخیصی خواندن، مجلّۀ توانبخشی، مسلسل7−11، ص7−16.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,727 |