تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,191 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,003 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,631 |
اهداف واسطی "تربیت" در دوران کودکی بر اساس رویکرد اسلامی عمل | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 10، شماره 21، مهر 1394، صفحه 29-55 اصل مقاله (633.08 K) | ||
نویسندگان | ||
نرگس سجادیه1؛ محمدرضا مدنی فر2؛ خسرو باقری3 | ||
1استادیار دانشگاه تهران و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران | ||
2عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بر آن است تا با مفروض انگاشتن نظریه اسلامی عمل و چارچوب انسان شناختی آن، تصویری از دوران کودکی و اهداف فعالیتهای تمهیدی در آن فراهم آورد. روش مورد استفاده، روش بسط مفهومی است. در این راستا، ابتدا در تحلیلی استعلایی، شرطهای ضروری اهداف واسطی تربیت،استنباط شده و تلاش شده تا از میان آنها، آن دسته از شرطهایی که در دوران کودکی امکان تحقق دارند، در مقام اهداف تمهید در دوران کودکی تبیین شوند. برخی از این اهداف از این قرارند: سلامت، پاکی و قوت جسم، آشنایی اولیه با آموزههای دینی شامل پیامهای انسانی، مفاهیم، مناسک و مظاهر دین، افزایش قابلیت انتخاب و دستورزی با امیال درونی و افزایش گرایش معطوف به مصادیق خیر. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکی؛ اهداف؛ تربیت؛ تمهید؛ نظریه اسلامی عمل | ||
مراجع | ||
اهداف مصوب آموزش و پرورش (1377)، سند رسمی آموزش و پرورش، تهران: سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش. باقری، خسرو (1382 الف)، تدوین مبنای انسانشناختی اسلام برای علوم انسانی، تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت. باقری، خسرو (1382 ب)، هویت علم دینی، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. باقری، خسرو (1387)، درآمدی بر فلسفه تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران (اهداف، اصول، مبانی وروشها)، ج1، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. باقری، خسرو (1389)، درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران (فلسفه برنامه درسی)، ج2، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. باقری، خسرو (1380)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه. باقری، خسرو (1391)، نوآوری: تعلیم و تربیت اسلامی (چارچوب تئوریک و کاربرد آن)، تهران: هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی. باقری، خسرو؛ سجادیه، نرگس؛ توسلی، طیبه (1389)، رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. پالمر، ریچارد (1377)، علم هرمنوتیک، ترجمه سعید حنایى، تهران: هرمس. پیاژه، ژان؛ اینهلدر، باربل (1388)، روانشناسی کودک، ترجمه زینت توفیق، چاپ دهم، تهران: نشر نی. حسنی، محمد (1389)، «نقد الگوی هدفگذاری در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران»، مجله مطالعات برنامه درسی، (3) 18، ص89−119. سیف، علیاکبر (1379)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش پنجم، تهران: نشر آگاه. طباطبایی، سیدمحمدحسین (13۶3)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامی. کالینگوود، آر. جی. (1385)، مفهوم کلی تاریخ، ترجمه علیاکبر مهدیان، تهران: نشر اختران. کومبز، جی. آر و دانیل، ال بی (1387)، پژوهش فلسفی: تحلیل مفهومی، ترجمه خسرو باقری، در شوبرت و همکاران، روششناسی مطالعات برنامه درسی، ترجمۀ محمود مهرمحمدی و همکاران، تهران: انتشارات سمت. مرعشی، سیدمنصور و همکاران (1389)، «بررسی تأثیر اجرای برنامه آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماع پژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر اهواز»، دوفصلنامه تفکر و کودک، ش1، ص83−102. مطهری، مرتضی (1369)، شرح مبسوط منظومه، چاپ ششم، تهران: انتشارات حکمت. مهرمحمدی، محمود؛ نیکنام، زهرا و سجادیه، نرگس (1387)، «اشکال بازنمایی و شناخت در برنامه درسی: بازکاوی نظریه کثرتگرایی شناختی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، ش95، ص29−52. هدایتی، مهرنوش (1390)، «فلسفه برای کودکان و کنترل پرخاشگری»، دوفصلنامه تفکر و کودک، ش3، ص109−134. هدایتی، مهرنوش و همکاران (1389)، «کودکان متفکر روابط میانفردی مؤثر مطالعه تحقیقی پیرامون تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر ارتباطات اجتماعی کودکان»، دوفصلنامه تفکر و کودک، ش1، ص125−145. Alport, G. (1968), The Person in psychology. Boston: Beacon Press.
Aristotle (1881), Nicomachian ethics, Peters (Trans), London: PKP.
Barrow, R. & Woods, R. (1985), An introduction to philosophy of education, London: Routledge.
Brown, Elizabeth (1997), The quest for whole sight or seeing with the eye of the mind and the eye of the heart: Aplace for imagination in moral education. (unpublished Master of Arts’ Thesis). Montreal: McGill University.
Carlozzi, A. F. , Gaa, J. P. & Liberman, D. B. (1983), Emphathy anf ego development. Journal of Counseling Psychology, Vol. 30, N. 1, 113-116.
Copley, T. (2008), Non-indoctrinatory religious education in secular cultures, Religious Education, 100(1), 22-31.
Dewey, J. (1938), Experience and education,New York: Collier Book.
Egan, K. (1992), Imagination in teaching and learning : Age 8:15 , London: Routledge.
Eisner, E. W (1998), The kind of schools we need: Personal essays. Portsmouth: Heinemann.
Goswami, U (2010), Phonology, reading and reading difficulty. In K. Hall, U. Goswami, C. Harrison, S. Ellis and J. Soler (Eds) Interdisciplinary Perspectives on Learning to Read: Culture, Cognition and Pedagogy. London: Routledge.
Johnson, M. (1994), Moral imagination. Chicago: The University of Chicago Press.
Jie, Lu & Desheng, Gao (2004), New directions in the moral education curriculum in chiness primary schools, Journal of Moral Education, 33(4), 495-510.
Lefrancois, G. R. (1979), Psychology for teaching. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Montessori, M.(1964), Dr. Montessori’s own handbook, Massachusetts: Robert Bentley, Inc.
Piaget, J. (1932), The moral judgment of the child. London: Routledge and Paul Ltd.
Piaget, J. (1960), The child’s conception of the world. Totowa and N.J: Littlefield, Adams & Co.
Piaget, J. (1973), The child and reality; problems of genetic psychology. New York: Grossman Publishers.
Stern, R. (2004), Does ‘ought’ imply ‘can’ and did Kant think it does?. Utilitas, Vol. 16, N. 1, 42-61.
Victorian Curriculum and Assessment Authority (2008), Analysis of curriculum/learning for the early years (Birth to age 8). Available at www.vcaa.vic.edu.au/documents/earlyyears/analysiscurriclearningfwsappend.At 4/11/2015. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,938 |