تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,054 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,705 |
نگاهی به مباحث یادگیری در فلسفه اشراق | ||
مطالعات اسلام و روانشناسی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 13، دی 1392، صفحه 119-133 اصل مقاله (197.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد بهشتی | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه | ||
چکیده | ||
یادگیری از موضوعات مهمی است که از دیرباز مورد توجه دانشوران و فیلسوفان بوده است و در اینباره پژوهشهای ماندگار و تحقیقات دامنهداری انجام شده است. امروزه نیز یادگیری به عنوان یک موضوع مهم میانرشتهای مورد توجه روانشناسان و دانشمندان علوم تربیتی است. سهروردی بنیانگذار فلسفه اشراق نیز شخصیتی است که مسئله علم، معرفت و یادگیری از دغدغههای مهم او بوده و حل فلسفی این مسئله از افتخارات، بلکه نقطۀ عطف زندگی اوست؛ او در بررسی «علم»، «معرفت» و «یادگیری» به یک انسجام مفهومی دست یافته است، و در دیدگاهِ خود راجع به «یادگیری»، به مسائل مختلفی مانندِ تعریف یادگیری، انواع یادگیری، ماهیت و حقیقت یادگیری، عوامل و موانع یادگیری و...، پرداخته است. در این پژوهش پس از «تعریف یادگیری» و اشاره به «اقسام یادگیری»، به دو موضوع اساسی مهم در فلسفه اشراق؛ یعنی «ماهیت و حقیقت یادگیری» و «عوامل یادگیری» خواهیم پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری؛ انواع یادگیری؛ نفس ناطقه عامل یادگیری؛ اضافه اشراقی؛ صفای باطن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |