تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,846 |
تحلیلی مفهومی از روش "تبیین" و کاربرد آن در تربیت اخلاقی با تاکید بر تفسیر المیزان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 17، آذر 1392، صفحه 171-191 اصل مقاله (505.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه وجدانی* ؛ محسن ایمانی1؛ رضا اکبریان2؛ علیرضا صادقزاده قمصری3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تربت مدرس | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
تربیت اخلاقی بخش های مختلفی هم چون، ارتقای معرفتی، تعالی عاطفی- انگیزشی، تقویت اراده و شکل دهی ملکات فاضله اخلاقی دارد. در این میان، تحکیم مبانی معرفتی از جایگاه پایه ای برخوردار است و اصلاح سایر مولفه ها نیز بدون اصلاح شناخت های متربی امکان پذیر نمی باشد. برای معرفت بخشی کارآمدتر متربیان، می توان از روش قرآن برای تعلیم و تفهیم مطالب بهره جست؛ روشی که می توان آن را، روش "تبیین" نامید. این پژوهش، تحقیقی کاربردی است که با رویکرد درون دینی و با شیوه تحلیل آیات مربوطه از قرآن کریم انجام گرفت تا ابعاد و مولفه های شیوه "تبیین" –تبیین کننده، شیوه تبیین و مخاطب - روشن شود. سپس کاربرد این شیوه در تربیت اخلاقی تشریح شد و بر اساس یافته ها، وضع موجود برنامه های تربیت اخلاقی کشور مورد بررسی آسیب شناسانه قرار گرفت و مشخص شد که تمام مولفه های مورد نظر(محتوای کتب درسی، روش تدریس، شیوه های ارزشیابی و مهارت های مربی) از شیوه تربیتی تبیین فاصله زیادی دارند. در نهایت پیشنهاداتی کاربردی جهت تغییر و اصلاح روش های تربیتی موجود و جایگزین نمودن آن با روش قرآنی تبیین، برای دو نظام رسمی و غیر رسمی تربیت اخلاقی، به تفکیک مطرح گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
تبیین؛ قرآن کریم؛ تربیت اخلاقی؛ علامه طباطبایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,535 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,923 |