تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,753 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,832 |
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطه شناختی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 6، شماره 13، اسفند 1390، صفحه 49-77 اصل مقاله (347.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اکبر رهنما1؛ فرامرز بیجنوند2؛ عباس خدابنده اویلی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
2کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران | ||
چکیده | ||
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطة شناختی بوده است. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا و ابزار پژوهش، فرم فهرست وارسی کتاب مذکور بوده، که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله صاحبنظران تأیید شده و پایایی آن نیز طی محاسبة ضریب همبستگی دادههای حاصل، برابر با 88/0 بوده است. یافتههای حاصل از انجام تحقیق نشان داد: کتاب مذکور برای رسیدن به اهداف مصوب در حیطة شناختی بیشترین استفاده را از خردهطبقة دانش با 44/62% و کمترین استفاده را از خردهطبقة تجزیه و تحلیل و ترکیب در حد صفر، نموده است. این کتاب درمجموع دارای 37 هدف جزئی در قالب 10 مفهوم کلی: خدا؛ نظام خلقت؛ هدایت الهی و پیامبری؛ قرآن کریم؛ امامت؛ ولایت و حکومت اسلامی؛ سنّت و سیره؛ انسان در اسلام؛ جامعه اسلامی؛ راه زندگی (در ارتباط با خود) و راه زندگی (در ارتباط با خانواده و جامعه) است. کتاب مذکور با مجموع 221 مرتبه فراوانی با 37 هدف جزئی در حیطة شناختی انطباق داشته است. بنابراین، میزان انطباق کلی کتاب با اهداف مصوب در حیطه شناختی بهطور متوسط 6 مرتبه برای هر هدف است. | ||
کلیدواژهها | ||
اهداف مصوب؛ حیطه شناختی؛ کتاب دین و زندگی سوم متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,898 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,337 |