تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,192 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,709,132 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,313,774 |
تبیین فرمولهای خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتابهای درسی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 63، تیر 1389، صفحه 97-116 اصل مقاله (285.24 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا جعفری هرندی1؛ ابراهیم میرشاهجعفری2 | ||
1مدرس مراکز تربیت معلم و دانشگاه کاشان | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
تحلیل محتوا، یک روش تحقیق علمی و از پرکاربردترین و محبوبترین روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی است. بررسی کتابهای درسی، به دلایلی همچون شناسایی نقاط قوت و ضعف ضروری است. این بررسی روشهای گوناگونی دارد که تحلیل محتوا یکی از آنهاست. برای تحلیل محتوای کتابهای درسی اغلب، از دو گروه روش استفاده میشود: ابزارهای فهرستی (چکلیستها) و فرمولهای خوانایی. این مقاله میکوشد چند روش متداول فرمولهای خوانایی را همراه ویژگیها و کاربرد آن تبیین کند. میزان خوانایی یا سطح خوانش، در فهم مطالب کتاب تأثیر بسیاری دارد. از فرمولهای ریاضی گوناگونی میتوان برای تعیین میزان خوانایی کتابها استفاده کرد. این فرمولها، درجة پیچیدگی زبانی متن کتاب را مشخص میکند. مهمترین نتایج نشان میدهد که به کمک فرمولهای خوانایی میتوان مواردی همچون سطح کلاسی، سطح سنی، سطح آموزشی و سبک توصیفی کتابهای درسی را تعیین کرد؛ البته باید هر کدام از فرمولها برای متنهای فارسی بومی شود تا نتایج اعتبار بیشتری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ سطح خوانایی؛ فرمولهای خوانایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,947 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,072 |