تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,181 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,680,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,287,192 |
تدوین برنامههای درسی علوم تجربی با رویکرد دینی: چالشی جدید پیشروی برنامهریزان درسی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 5، اسفند 1386، صفحه 135-152 اصل مقاله (182.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
بهرام محسنپور | ||
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی رویکرد حاکم بر تدوین برنامههای درسی علوم تجربی در ایران، پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین لزوم استفاده از رویکرد دینی در تدوین برنامة درسی علوم تجربی است. نویسنده معتقد است رویکرد حاکم بر تدوین برنامة درسی از ابتدای تأسیس مدارس و دبیرستانها به سبک مؤسسات آموزشی مغرب زمین در ایران رویکردی سکولار بوده که به دیدگاههای منبعث از آموزههای دینی درخصوص شناخت طبیعت و جانداران توجهی نداشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاشهایی که برای زدودن آثار این تفکر صورت گرفت و کوششهایی که به عمل آمد تا صبغة سکولاریستی از سیمای برنامههای درسی علوم تجربی زدوده شود، به نتیجه مطلوب نینجامید. بر این اساس، استفاده از رویکرد دینی در حوزة برنامه درسی علوم تجربی به جای رویکرد سکولار امری ضروری است. در رویکرد دینی، برخلاف رویکرد سکولار، شناخت جهان هستی در قالب دروس علومتجربی برپیشفرضهایمتافیزیکی مطرحشده درمنابعدینی استوارمیشود ومیان مطالعة طبیعت وآموزههای دینی پیوندی وثیق بهوجود میآید؛ درنتیجه، طبق این رویکرد دانشآموزان برای شناخت جهانهستی ضمن استعانت ازروشهای تجربی، از دانش مبتنی بر پیشفرضهای متافیزیکی مربوط بهپدیدهها وموجودات نیز سود میجویند وبه اینسان به هنگام مطالعه محیط اطراف فراتر از یک چشمانداز مادی بهجهانهستی مینگرند و به فهم عمیقتری از جهان نائل میآیند و با جهانبینی مبتنی بر دین به مطالعه محیط طبیعی میپردازند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ پیشفرضهای متافیزیکی؛ رویکرد دینی؛ رویکردسکولار؛ علم سکولار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,157 |