تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,181 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,680,978 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,287,186 |
مبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 5، اسفند 1386، صفحه 115-134 اصل مقاله (226.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمت الله مرزوقی1؛ یحیی صفری2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز | ||
2دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی مبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی است. نویسنده ضمن بررسی مفهوم عقل و تربیت عقلانی، کوشیده است رویکرد تربیت عقلانی، مزایای آن و برخی از روشهای پرورش عقل را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله نشان میدهد که در منابع اسلامی به جنبة عقلانی انسان تأکید فراوان شده است. در برخی از روایات از عقل به عنوان رسول باطنی یاد شده است که هدایت تکوینی انسان در گرو آن است و از منابع اصلی شناخت به شمار میرود. همچنین در متون اسلامی بر لزوم تربیت عقلانی نیز تأکید شده است؛ تا جایی که تقویت جنبة عقلانی سبب هدایت به سمت حقیقت هستی میشود و عقل جز در بستر علم نمیروید و عالم شدن نیز مستلزم این است که فرد مورد تعلیم قرار گیرد. برای پرورش عقل، روشهایی در منابع اسلامی ذکر شده است که این روشها توازن عقل را حفظ و راهیابی آن به سمت علم صحیح را میسر میسازد. این روشها شامل روشهایی مانند روش تزکیه، روش تعلیم حکمت، روش تجربهاندوزی، روش عبرتآموزی و مشورت با خردمندان است. | ||
کلیدواژهها | ||
عقل؛ تربیت عقلانی؛ روشهای تربیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,414 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,375 |