تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,181 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,680,983 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,287,192 |
بررسی تأثیر شیوههای تدریس مبتنی بر تکنیکهای خلاقیت در آموزش و یادگیری دانشآموزان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 5، اسفند 1386، صفحه 7-36 اصل مقاله (639.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عباس چراغچشم | ||
پژوهشگر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
این مقاله شیوههای تدریس خلاقیت آفرین را مورد بررسی قرار میدهد. در این مقاله خلاقیت و یادگیری تعریف و تشریح شده است. همچنین ضرورت پرورش خلاقیت در دانش آموزان، عوامل آموزشگاهی مؤثردرخلاقیت، موانع خلاقیت وویژگیهای دانشآموز خلاق بیانشده و درپایان روشهای تدریسیکه موجب پرورش خلاقیت میشوند موردبررسی قرارگرفته است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که پژوهش، بستری مناسب برای تقویت و گسترش روحیة ابتکار، نوآوری وخلاقیت است. معلم به عنوان ایجادکنندة شرایط و تسهیلکنندة یادگیری دانشآموزان میتواند از طریق نوگرایی، انعطافپذیری، عدم اجبار دانشآموزان به حفظ و انباشت ذهنی، شوخ طبعی، پرهیز از راهبردها و روشهای قالبی آموزش، زمینهسازی برای ابراز وجود شاگردان و افزایش اعتماد به نفس در آنان، تحریک حس کنجکاوی فراگیران و بالاخره توأم ساختن آموزش با پژوهش به آموزش خلاق و پرورش خلاقیت در کودکان و نوجوانان بپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاّقیت؛ آموزش و یادگیری؛ عوامل مؤثر بر خلاّقیت؛ راهکارهای پرورش خلاّقیت؛ تکنیک خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,939 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,262 |