تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,325 |
درآمدی بر تعلیم و تربیت و مبانی آن از دیدگاه غزالی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 4، شهریور 1386، صفحه 193-217 اصل مقاله (229.92 K) | ||
نویسندگان | ||
حسنعلی بختیار نصرآبادی1؛ رضاعلی نوروزی2؛ محمد رحمانپور3 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی فلسفة ابوحامد غزالی و استخراج آرای تربیتی وی است. بدین منظور سعی شده با استفاده از منابع موجود و در دسترس، افکار و روش فلسفی غزالی بررسی شده و با روشن ساختن مبانی فلسفی او بتوان جایگاه فلسفة اسلامی را در مقایسه با فلسفه یونانی وغرب شناخت و همچنین مشخص کرد که آرای دانشمندان اسلامی دربارة تربیت و بهخصوص تربیت کودکان تا چه اندازه در زمان حاضر کاربرد داشته و مورد تأیید نظریات تربیتی معاصر میباشد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که روش فکر و فلسفة غزالی با وجود اینکه با دیگر فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان غرب شباهتهایی دارد، منحصر به فرد است؛ چراکه وی با شک بنیادی خود و با تکیه بر متون و اعتقادات اسلامی بسیاری از آرای فیلسوفان و حتی فیلسوفان اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و با باریکبینی دینی و محور قرار دادن قرآن و سنت بر ضد آنها اقامة دلیل کرده است. در واقع، فلسفة غزالی بیش از آنکه جنبة سازندگی داشته باشد، جنبة انتقادی به خود گرفته است. همچنین نظریات تربیتی او حداقل در جهان اسلام تحول عظیمی ایجاد کرد و امروزه نیز بسیاری از روشها و اصول تربیتی وی راهنمای کار دستاندرکاران تعلیم و تربیت کودکان است. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفتشناسی؛ اخلاق؛ ارزششناسی؛ تعلیم و تربیت؛ غزالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,249 |