تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,806 |
عوامل مؤثر بربدحجابی دختران دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، شهریور 1386، صفحه 63-88 اصل مقاله (228.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید حمیدرضا علوی1؛ رضیه حجتی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی | ||
چکیده | ||
در این تحقیق اهمیت حجاب از دیدگاه اسلام و نیز سازوکارهایی که اسلام برای عینیت بخشیدن به آن منظور کرده است موردتحلیل واقع شده و عوامل مؤثر بر بدحجابی دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنر کرمان مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای دوقسمتی شامل 64 سؤال بود که این پرسشنامه به تعداد 400 دانشجو داده شد که 200 تای آنها دانشجویان دختر بدحجاب و 200 تای دیگر دانشجویان دختر با حجاب بودند و با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. در تحقیق حاضر از روش تحقیق علی - مقایسهای استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق از آمار توصیفی شامل نمودار ستونی، میانه، میانگین، نما، .... و آمار استنباطی شامل آزمون T، کای دو، من ویتنی استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که: وضعیت دینی دانشجویان در بدحجابی آنان مؤثر است. وضعیت روانی دانشجویان در بدحجابی آنان مؤثر نیست. خصوصیات شخصی شامل رشته تحصیلی، تعداد واحد گذرانده، سن، معدل دیپلم و... تأثیری در بدحجابی دانشجویان ندارند، به جز متغیرهای علاقهمندی به رشته، اهمیت دادن به مدگرایی و میزان در تضاد دیدن پوشش زن با تلاشهای اجتماعی، که این سه متغیر در بدحجابی تأثیر دارند. نگرشهای سیاسی در بدحجابی تأثیرگذارند. وضعیت جسمانی در بدحجابی مؤثر نیست. وضعیت اقتصادی و خانوادگی شامل متغیرهای متفاوتی بوده که بعضی از آنها ازجمله تعداد کل افراد خانواده و وضعیت اقتصادی خانواده بر بدحجابی دانشجویان تأثیر ندارند و متغیرهای اختلاف بین والدین، مدرک تحصیلی پدر و مادر، وضعیت اعتقادی والدین در بدحجابی دانشجویان مؤثر میباشد. خصوصیات دوستان در بدحجابی دانشجویان مؤثر نمیباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حجاب؛ بدحجابی؛ دانشجویان دختر دانشگاه؛ خصوصیات شخصی؛ سیاسی؛ جسمانی؛ اقتصادی؛ خانوادگی و دوستان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,410 |