تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,612,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,315 |
نقد و بررسى اندیشه هاى آموزشى اقبال لاهورى | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 28، آذر 1380، صفحه 110-123 اصل مقاله (248.3 K) | ||
نویسنده | ||
فاطمه زیباکلام | ||
عضو هیأت علمى دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بى شک علامه محمد اقبال لاهورى، فیلسوف بزرگ شبه قاره هند در قرن بیستم، یکى از منادیان اصلى بازگشت خویشتن و احیاى تفکر اسلامى در عصر حاضر است. این مقاله پس از معرفى اجمالى شخصیت این متفکر اسلامى، آراى آموزشى او را مورد بررسى قرار مى دهد. وظیفه آموزش و پرورش از نظر اقبال، آفرینشِ انسانى اصیل است که مى تواند براى خود به طور مستقل بیندیشد. از نظر وى، آزادى براى تعلیم شخصیت چنین فردى ضرورت دارد، زیرا در صورت نبود آزادى، حتى به فرض خلاّق بودن انسان، وى توانایى ابراز آن را ندارد. این مقاله در ادامه به بحث از اندیشه اقبال در باب فردیت در آموزش و پرورش مى پردازد و دیدگاههاى وى و صاحب نظرانى را که در باره او به تحقیق پرداخته اند، مورد بررسى قرار مى دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه آموزش و پرورش؛ تعالى فردى؛ انسان کامل؛ خود ازلى؛ تربیت خویشتن؛ فردیت؛ لیبرالیسم آموزشى؛ کمال جویى؛ واقع گرایى؛ آرمان گرایى؛ تعالیم اخلاقى؛ زیبایى شناسى؛ عقل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,633 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806 |