تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 288 |
تعداد مقالات | 2,162 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,576,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,202,488 |
درآمدى بر اندیشه سیاسى قطب الدین شیرازى | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 30، خرداد 1381، صفحه 65-86 اصل مقاله (417.24 K) | ||
نویسنده | ||
مرتضى یوسفى راد | ||
عضو مرکز اندیشه اسلامى دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم. | ||
چکیده | ||
محمود بن مسعود بن مصلح فارسى کازرونى اشعرى شافعى، مشهور به قطب الدین شیرازى، که در قرن هفتم و در اوج تسلط قوم مغول بر ایران زندگى مى کرد، از شاگردان خواجه نصیرالدین طوسى و صدرالدین قونوى است. اندیشه هاى سیاسى وى در مورد انسان مدنى و سیاسى و چیستى سیاست و منشأ و مراتب آن و نیز در مورد انواع جوامع سیاسى و طراحى و ترسیم یک نظام سیاسى مطلوب و دولت و عوامل ثبات و پایدارى آن حائز اهمیت است. قطب الدین با ابداع و تصویر یک دستگاه فلسفى منظم و منسجم تمام دیدگاههاى سیاسى خود را بر آنها مبتنى کرده است. وى عالَم هستى را عالمى مى داند که داراى اعتدال و انتظام است و در همه اجزا و عناصر سلسله مراتب رعایت شده است. از نظر وى اگرچه در عالم سماوى و عالم عقول چنین اعتدال و انتظامى تکویناً برقرار است، اما در عالم ارضى و عالم کون و فساد باید با تشکیل نظم سیاسى مطلوب حاصل از عقل و شرع و استقرار دولت فاضله و نیز در راستاى تأمین مصالح افراد جامعه به رواج فضائل، خصوصاً فضیلت عدالت پرداخت تا در نهایت، عالم ارضى نیز اعتدال و نظم و انتظام عالم بالا را کسب کند. وى در مباحث دولت، با اعتقاد به حاکمیت حکمت و تعقّل سیاسى و رعایت شریعت و دیانت، اصول سیاست یک دولت را در امور زیر دانسته است: حصول معرفت کافى از افراد، گروهها و طوائف جامعه و استعدادها و شایستگى ها و تخصص هاى آنها، رعایت عدالت در حق آنان در جهت شایسته سالارى، تنبیه مجرمان به منظور حفظ امنیت مردم و دولت و تألیف و تلطیف قلوب مردم براى همدلى و همکارى لازم بین دولت و ملت. وى همچنین شرایط حفظ سیاست و امارت را در بناگذارى آن بر تعقل، حکمت، مشورت و تطبیق امور با شریعت مى داند. | ||
کلیدواژهها | ||
انسان مدنى؛ نظام سیاسى؛ اعتدال و انتظام؛ عالم عقول؛ عالم ارضى؛ دولت فاضله؛ عدالت و جامعه سیاسى | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,613 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 892 |