تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,525 |
تعلیم و تربیت اسلامى; علم یا فرآیند؟ | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 40، آذر 1383، صفحه 119-133 اصل مقاله (54.29 K) | ||
نویسنده | ||
کیوان بلندهمتیان | ||
دانشجوى دوره دکترى فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت معلم ( خوارزمى) تهران | ||
چکیده | ||
تلاش هاى زیادى درباره ى چند و چون تعلیم و تربیت اسلامى صورت گرفته است، اما اینک سؤالى رودرروى آن مطرح است، و آن این است که «آیا تعلیم و تربیت اسلامى مى تواند یک علم باشد؟». مقاله ى حاضر ضمن بررسى معانى متفاوت تعلیم وتربیت، وجوهى را که مى توان در آن از «علم تعلیم وتربیت اسلامى» سخن گفت، بررسى مى نماید و مهم ترین مشکلاتى را که بر سر راه هر رویکرد وجود دارد، برمى شمارد; خصوصاً رویکرد استنباطى را به تفصیل بررسى کرده و بر آن است که «تجربى» بودن یا «نقلى» بودن چنین علمى با مشکلاتى هم چون متفاوت بودن گزاره هاى دینى، مقوله ى داورى و توجیه، نبود روش شناسى مناسب، عدم وضوح مفهومى و هرمنوتیکى روبه رو است. درنهایت، مقاله توصیه مى کند که تعلیم و تربیت اسلامى، نه به مثابه یک علم، بلکه به مثابه یک فرآیند درنظر گرفته شود که در آن صورت، سخن بسیارى براى گفتن دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامى؛ علم تجربى؛ علم نقلى؛ روش شناسى؛ فرآیند تربیت اسلامى | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 947 |