تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,688,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,557 |
شرایط و کارآیى تنبیه در تربیت کودک و نوجوان | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 40، آذر 1383، صفحه 32-49 اصل مقاله (259.26 K) | ||
نویسنده | ||
محمد باقر حجتی | ||
استاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
انسان ها در دوره هاى متفاوت زندگانى در معرض ارتکاب فساد و شر و بدى قرار دارند و همواره خطر رفتارهاى ناستوده ى اخلاقى آنها را تهدید مى کند. در این میان، هدفِ تربیت این است که خیر و سعادت را در جامعه ى بشرى بر شر و شقاوت غالب سازد. دین مبین اسلام، به منظور تنظیم و سازمان بخشیدنِ رفتار انسان و روابطِ انسانى و حتى طرز سلوک انسان با خویشتن ـ برنامه و ضوابطى رسا و بسنده و پسندیده دارد که از جمله ى آنها اصلِ «تنبیه و مجازات متخلّف» است. ایضاح مفهومى تنبیه، شرایط تنبیه و گونه هاى مختلف تنبیه، از مباحثى است که در این مقاله، بدان پرداخته شده است. با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله به نظر مى رسد رعایت دقیق حدود و شرایط تنبیه مطابق دستورهاى دین مبین اسلام مى تواند یکى از نیرومندترین و ضرورى ترین ابزارهاى امر تربیت و ضمانت خیر و سعادت در جامعه ى انسانى باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامى؛ رفق و مدارا؛ تنبیه؛ تنبیه انتقامى؛ تنبیه اصلاحى و بازدارنده؛ تنبیه به منظور عبرت آموزى دیگران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 910 |