تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,258 |
تبیین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 10، شماره 20، اردیبهشت 1394، صفحه 157-184 اصل مقاله (19.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضاعلی نوروزی1؛ منیره عابدی2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
مقالهیپیشرو، در صدد است با کاربرد شیوهای تحلیلی، به استخراج و تدوین دیدگاه علامه طباطبائی در بارة شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامة درسی تربیت اجتماعی بپردازد. نتایج پژوهش حاضر، نشانگر آن است که نظریهپردازان اجتماعی نگرشهای متفاوتی پیرامون نحوهی ارتباط انسان و اجتماع دارند؛ بهنحویکه برخی، اصالت را به فرد و برخی به جامعه میدهند. در این میان، دیدگاه علامه طباطبایی، دیدگاهی ابتکاری و بدیع است که با اتکا به اندیشههای اجتماعی و انسانشناسی اسلام، توانسته است به بهترین نحو ممکن، شأن اجتماعی انسان را به تصویر بکشد. در اندیشهی او، بین جامعه و افرادش رابطهای دو سویه و بسیار عمیق وجود دارد که در آن هر کدام عامل رشد دیگری و در عین حال مسئول کمال خویشتن هستند. این جهتگیری، تغییری اساسی در برنامههای تربیت اجتماعی را میطلبد که بر خلاف آنچه امروزه در نظامهای آموزشی جریان دارد، نه فرد را برای خدمت به جامعه تربیت کند و نه جامعه را ابزاری در دست او بداند. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ انسان؛ اجتماع؛ تربیت اجتماعی؛ آرمانهای تربیتی؛ محیط تربیت؛ متربی؛ فرایند تربیت؛ عناصر برنامهی درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,084 |