تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,258 |
بررسی فلسفه شخصی اساتید در زمینه تربیت دینی از منظر اساتید دانشگاه کردستان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 20، اردیبهشت 1394، صفحه 113-133 اصل مقاله (12.92 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شادی محمدی* 1؛ کیوان بلندهمتان2؛ خلیل غلامی2 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه کردستان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
این پژوهش به هدف بررسی فلسفه شخصی اساتید در زمینه تربیت دینی، با رویکرد کیفی و نمودنگارانه انجام شد. شرکت کنندگان در تحقیق 11 نفر از اساتید دانشگاه کردستان بودند که با نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی تا اشباع نظریِ داده ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه پیمایشی با روش هدایت کلیات، و جهت تحلیل داده ها از روش نمودنگاری تکاملی استفاده شد. یافته ها در سه دسته پیشفرضها و اصول و روشها طبقهبندی گردید. به باور استادان، تربیت دینی در شرایط فعلی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست. از این رو، به اساتیدی نیاز دارد که در آنها تربیت و تربیت دینی نهادینه شده باشد و با گفتار و عمل خود، آشکارا و نهان برای کمال دانشجویان تلاش کنند. آنان با اهمیت دادن به زیرساختهای اخلاقی و دینی و با توجه به اصل آزادی فکر و عمل و در کنار آن با الگومحوری خود، باید چهره ای از دین را برای دانشجو به تصویر بکشند که دغدغه اوست. برای این، استاد لازم است دانشجو و زمینههای خانوادگی و فرهنگی او را شناخته، وی را به سوی کردار راستین دینی به دور از ریا کشانده و خود در این کار پیشگام باشد ولی هر گاه لازم شد، دوستانه و مشاورهگونه دانشجو را راهنمایی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تربیت دینی؛ فلسفه شخصی؛ نمونهگیری گلولهبرفی؛ اشباع نظری؛ نمودنگاری (پدیدارنگاری)؛ نمودنگاری تکاملی (بالنده) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,005 |