تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,259 |
شک روششناختی، روشی برای تربیت اعتقادی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 20، اردیبهشت 1394، صفحه 93-111 اصل مقاله (12.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حبیب کارکن بیرق1؛ محسن ایمانی* 2؛ علیرضا صادقزاده2؛ طوبی کرمانی3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله تبیین شکِ روش شناختی، به عنوان روشی برای تربیت اعتقادی است. روش این تحقیق، که از نوع تحقیقات بنیادین و نظری است، توصیفی - تحلیلی و استنباطی و روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و فیش برداری است. با توجه به اینکه عنوان مقاله، برگرفته از اصطلاح مشهور شکِ روش شناختی دکارت است، ابتدا به معرفی اجمالی این نوع شک پرداخته شده، در ادامه شک غزّالی نیز به دلیل مشابهتی که با شکِ دکارت دارد به اختصار بیان شده است. چالش تلقین در برابر تربیت اعتقادی؛ شک مطلوب و نامطلوب؛ شک و یقین در اسلام و راه برطرف نمودن شک؛ چیستی تربیت اعتقادی و اهمیت آن؛ و در نهایت استفاده از شکِ روش شناختی برای تربیت اعتقادی، به ترتیب، موضوعات بعدی این مقاله را تشکیل میدهند. تحقیق حاضر نشان میدهد که به کارگیری شکِ روش شناختی در تربیت اعتقادی منجر به نتایج زیر میشود: احترام به آزادی و اختیار متربّی؛ پرورش تفکّر انتقادی متربّی؛ اندیشیدن به جای حفظ اندیشههای دیگران؛ جلوگیری از تعصّب و دعوت به گفتگو؛ دستیابی به یقین فکری و آرامش روانی. | ||
کلیدواژهها | ||
شکِ روش شناختی؛ تربیت اعتقادی؛ تلقین؛ یقین؛ عقلانیّت؛ دکارت؛ غزّالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,902 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,128 |