تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,254 |
تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالت گستری براساس آموزههای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی (مطالعه موردی دانش آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان غربی) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 20، اردیبهشت 1394، صفحه 73-92 اصل مقاله (11.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم سامری* 1؛ محمد حسنی2؛ میرمحمد سید عباسزاده3؛ میرنجف موسوی4 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ارومیه | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ارومیه | ||
4عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر به شیوه توصیفی – تحلیلی و پیمایشی با هدف تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالتگستری در بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجانغربی بر پایة آموزههای قرآن و نهجالبلاغه و دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درحوزه عدالت و برابری صورت گرفته است. با مراجعه به قرآن کریم، نهجالبلاغه و مجموعه 22 جلدی صحیفه امام (ره) شاخصهای مورد نیاز از طریق تحلیل محتوا استخراج و سپس با توجه به وضعیت موجود شاخصها در جامعه آماری مورد نظر مدل نهایی کاهش نابرابریهای آموزشی ارائه شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی (درصدها، فراوانیها، میانگین و..) و آمار استنباطی (تی مستقل٬ تحلیل واریانس٬ ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با بهرهگیری از نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که بین دانشآموزان دختر و پسر، بین مدارس شهری و روستایی و بین طبقات اجتماعی مختلف نابرابری وجود دارد اما بین دانشآموزان اقوام مختلف ساکن در استان آذربایجانغربی نابرابری وجود ندارد. براساس نتایج تحلیل مسیر، شاخص اقتصادی بیشترین تأثیر را بر نابرابری آموزشی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نابرابری آموزشی؛ قرآن؛ نهج البلاغه؛ امام خمینی (ره) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,834 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,954 |