تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,258 |
عدم انطباق روش تدریس دبیران دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 20، اردیبهشت 1394، صفحه 7-26 اصل مقاله (538.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن اسلامیان1؛ محمود سعیدی رضوانی* 2؛ مقصود امین خندقی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان انطباق روش تدریس دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس و از طریق روش توصیفی- پیمایشی، انجام گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران رسمیِ مرد درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه شهر مشهد بوده که پس از انتخاب ناحیه دو آموزش و پرورش شهر مشهد و با استفاده از روش سرشماری در نمونه گیری، کلاسهای تدریس همه دبیران درس دین و زندگی پایه سوم متوسطه در هر 9 دبیرستان پسرانه این ناحیه طی 39 جلسه مورد مشاهده و ارزیابی دقیق قرار گرفت و برای تکمیل اطلاعات پژوهش با همه دبیران مصاحبه انجام شد.نتایج نشان داد که در ارتباط با مولفههای کلیات و تمهیدات، میزان انطباق فعالیتهای دبیران با توصیههای کتاب راهنمای تدریس در هیچ یک از موارد در حد مطلوبی نیست و نیز انطباق فعالیتهای دبیران و مشارکت دانشآموزان در بخش سازماندهی فعالیتهای یاددهی- یادگیری با توصیههای کتاب راهنمای تدریس در بیشتر موارد در حد مطلوبی نبود. همچنین اکثر دبیران اظهار داشتند که آگاهی، تسلط و استفاده آنان از کتاب راهنمای تدریس بسیار کم است. در مجموع، یافتهها نشان داد که از روش تدریس توصیه شده در راهنمای تدریس تا حد زیادی غفلت شده است. این امر اثربخشی برنامه درسی درس" دین و زندگی" را با چالشی جدی مواجه میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ راهنمای تدریس؛ ارزیابی استاندارد؛ ارزیابی سهلگیرانه؛ سازماندهی فعالیتها؛ یاددهی-یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,804 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,466 |