تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 294 |
تعداد مقالات | 2,213 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,818,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,385,808 |
تأثیر اخلاق عدالتمحور راولز، بر دانش سازمان و مدیریت | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 4، مهر 1392، صفحه 107-120 اصل مقاله (427.17 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
چکیده | ||
اندیشه عدالت، در سال 1971 از سوی جان راولز[1] مطرح و با استقبال بسیاری مواجه شد. این رویکرد در حیطه اخلاق نیز وارد شده و اندیشه عدالتگرایی اخلاقی را شکل داد. طبقهبندیهای مختلفی برای عدالت سازمانی عنوان شده است، ولی طبقهبندیای که گرینبرگ[2] (1993) مطرح کرد، طرفداران بسیاری یافت. گرینبرگ عدالت سازمانی را در سه بخش عدالت توزیعی، عدالت رویهای و عدالت تعاملی (شامل عدالت میان فردی و عدالت اطلاعاتی) سازماندهی میکند. رویکرد عدالتمحور بیش از جنبه اخلاقی، جنبه حقوقی دارد؛ چرا که مفهوم عدالت بر الزام سازمان بر احقاق حق افراد تمرکز دارد. با این حال، از جنبه اخلاقی نیز بر سازمان تأثیر نهاده است. براساس مطالعات انجام شده ارزشهای اخلاقی سازمان، بر عدالتِ رویهای و عدالتِ توزیعی تأثیر میگذارد، بهبود عدالت سازمانی باعث افزایش تعهد سازمانی شده و افزایش تعهد سازمانی، باعث ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان میشود. [1]. John Rawls 2. Greenberg | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق؛ عدالت؛ مدیریت؛ سازمان | ||
مراجع | ||
1. اتکینسون، آر. اف (1391)، درآمدی به فلسفه اخلاق، ترجمه سهراب علوی نیا، تهران: هرمس.## 2. الوانی، سیدمهدی و محمدحسین رحمتی (1386)، «فرایند تدوین منشور اخلاقی برای سازمان»، فصلنامه فرهنگ مدیریت، سال پنجم، شماره پانزدهم، ص43−70.## 3. بهاریفر، علی؛ مهدی جواهری کامل و سیدعلیاکبر احمدی (1390)، «رفتار اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی: تأثیر ارزشهای اخلاقی، عدالت و تعهد سازمانی»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره 1، ش1، بهار.## 4. پالمر، مایکل (1388)، مسائل اخلاقی، متن آموزشی فلسفه اخلاق، ترجمه رضا آل بویه، تهران: سمت، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.## 5. دلوز، ژیل و فلیکس گتاری (1391)، فلسفه چیست، ترجمه زهره اکسیری و پیمان غلامی، تهران: رخ داد نو.## 6. رضاییان، علی (1385)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: سمت.## 7. سجادی، سیدجعفر (1373)، فرهنگ معارف اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.## 8. سیدجوادین، سیدرضا؛ محمدمهدی فراحی و غزاله طاهری عطار (1387)، «شناخت نحوه تأثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی»، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 1، ش1، پاییز و زمستان.## 9. شاهحیدریپور، رضوان و امینرضا کمالیان (1391)، «بررسی رابطۀ عدالت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی»، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره دهم، شماره اول، بهار و تابستان.## 10. شیروانی، علی (1385)، درآمدی بر فلسفه اخلاق، تهران: نشر و پژوهش معناگرا.## 11. طالقانی، محمد و محمد فیض (1390)، «رابطه عدالت سازمانی با اثربخشی سازمان بازرگانی استان گیلان»، دو ماهنامه بررسیهای بازرگانی، ش51، بهمن و اسفند.## 12. فرانکنا، ویلیام. کی. (1376)، فلسفه اخلاق، ترجمه هادی صادقی، قم: مؤسسه فرهنگی طه.## 13. گنسلر، هری. ج. (1390)، درآمدی بر فلسفه اخلاق معاصر، مترجم مهدی اخوان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.## 14. هولمز، رابرت ال. (1389)، مبانی فلسفه اخلاق، ویراست سوم، ترجمه مسعود علیا، تهران: ققنوس.## 15. Daft, Richard L. & Marcic, Dorothy, (2005), Understanding Management,5ed Usa:Thomson higher education.##
16. Greenberg, Jerald & Baron, Robert, (2007), Behavior in Organizations, 9/e, USA: Prentice Hall.##
17. Weihrich, Heinz, Harold Koontz, (1993), “Management, a global perspective” 10th edition, Mc Graw-Hill.##
18. Karimaei, Mohammad Reza, Seyed Amiri, Nader, (2013), Studying the Relationship between Organizational Justice and Organizational Entrepreneurship (Case Study: Mellat Bank Supervisory Branch in Tehran Borough, Journal of Basic and Applied Scientific Research, 3(2)29-36.##
19. Kirkpatrik, Jerry, (1989), Ethical theory in marketing, Western Marketing Educators’ Association Conference, April 1989.##
20. Schuman, P. L. (2001), A moral principle framework for human resource management ethics, Human resource management review 11 (2001).## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,695 |