تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,619 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,706 |
نقدی بر آموزش روش تحقیق در نظام آموزشی کشور | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 12، شماره 47، تیر 1385، صفحه 136-155 اصل مقاله (219.76 K) | ||
نویسنده | ||
سعید ناجی | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مسئول گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان در پژوهشگاه. | ||
چکیده | ||
علی رغم این که روشهای تحقیق یکی از دروس اصلی بسیاری از رشتههای علومانسانی و برخی از رشتههای دیگر است; با این همه، دانشجویان قادر نیستند مهارت تحقیق را در دانشگاه آن چنان که باید یاد بگیرند. این امر علل علمشناختی، معرفتشناختی و روششناختی متعددی دارد. برخی از این علل به ابهام در چیستی روشهای تحقیق و خلط معنایی آن با رشتههای دیگر و برخی از آنها نیز به پیش فرضهای روششناختی و معرفتشناختی مربوط میشوند. در این مقاله تعدادی از این پیش فرضها و ابهامها بررسی شده و در پایان پنج شرط برای اصلاح روشهای آموزش روش تحقیق ارائه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحقیق؛ روشهای تحقیق؛ نقد نظام آموزشی؛ پیشفرضهای نادرست؛ یادگیری مفاهیم؛ تمرین | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,222 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,145 |