تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,611,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,233,626 |
تفاوتهای علمالنفس اشراقی و مشایی و نتایج تربیتی آن | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 18، اردیبهشت 1393، صفحه 51-69 اصل مقاله (317.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمد بهشتی | ||
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به تطبیق و مقایسه علمالنفس اشراقی و مشایی و نتایج تربیتی آن پرداخته است. این تحقیق از نوع نظری و روش مورد استفاده در آن تحلیل اسنادی است و سرانجام به سه نتیجه دست یافته است: 1. فلسفه مشاء و اشراق در باب علمالنفس مشترکاتی دارند، مانند اذعان به اینکه انسان موجودی ترکیبیافته از نفس و بدن است و نفس موجودی مجرد، زوالناپذیر و دارای ظرفیت و قابلیتهای بیپایان است و با ارتباط متقابلی که با بدن دارد، میتواند با تعلیم و تربیت ظرفیتها و قابلیتهای خود را به فعلیت برساند. 2. علمالنفس اشراقی با علمالنفس مشایی تفاوتهای جدّی در تعاریف و اصطلاحات، ادبیات، حوزه و قلمرو، متدلوژی، جهتگیری، محتوا و نتایج دارد. 3. نتایج تربیتی علمالنفس مشاء و اشراق نیز متفاوت است، از جمله اینکه: هدف غایی در فلسفه مشاء سعادت انسان است، اما در فلسفه اشراق، هدف غایی تربیت، جداشدن و بریدن از تعلقات و وابستگیهای مادی و انقطاع کامل از غیرخداست، بدانسان که جز خدا نبیند و به جز او نخواهد. اما اصول تربیتی مشترک در فلسفه مشاء و اشراق عبارتند از: اصل تدریج، اصل دوام و استمرار، اصل اعتدال،اصل مهرورزی و اصل کرامت. اما در فلسفه اشراق باطنگرایی، توجه به سیر باطن، آخرتگرایی، بازگشت به وطن اصلی و تلطیف سِرّ نیز اضافه شده است و روشهای تربیت در فلسفه اشراق نیز عبارتند از: تلقین، خلوت، ذکر، یاد مرگ و قیامت... . | ||
کلیدواژهها | ||
علمالنفس؛ فلسفه مشاء؛ فلسفة اشراق؛ تعلیم و تربیت؛ مبانی؛ اهداف | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,280 |