تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,689 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,794 |
انواع علم از منظر علامه طباطبایی و پیامدهای آن در قلمرو اهداف و محتوای برنامه درسی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 14، شهریور 1391، صفحه 165-188 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا علی نوروزی1؛ منیره عابدی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه آموزش وپرورش دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
هدف از نگارش مقالة حاضر، تبیین دیدگاه تربیتی علامه طباطبایی بر اساس انواع علم میباشد. به منظور دستیابی به هدف مذکور، از رویکرد کیفی و روش توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به منابع دست اول استفاده شده است. این تحقیق نشان میدهد که بر اساس تقسیمبندی علامه از علم حصولی میتوان به اهداف و ویژگیهای جالب توجهی برای محتوای برنامة درسی دست یافت. این اهداف که عبارتند از پرورش حسی، ذهنی، عقلی، اجتماعی، اخلاقی و ذوقی، دستیابی به انواع علوم مطابق واقع، خودآموزی و تولید علم، استفاده از علوم در حل مسائل زندگی و پرورش خلاقیت، در نهایت به پرورش همه جانبة انسان منجر میشوند. به منظور تحقق اهداف فوق، لازم است محتوای برنامه از ویژگیهایی چون تناسب، توالی، تعادل، تنوع، انطباق، ارتباط و... برخوردار باشند. این نتایج حاکی از آن است که توجه به انواع علم (از دیدگاه علامه طباطبایی) میتواند در تدوین محتوایی غنی برای آموزش دانشآموزان مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ انواع علم؛ علم حصولی؛ دلالتهای تربیتی؛ تعلیم و تربیت اسلامی؛ برنامه درسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,942 |