تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,697 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,797 |
تأملی بر رویکرد و روش فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی در کتاب «درآمدی بر فلسفة تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران» | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 14، شهریور 1391، صفحه 141-164 اصل مقاله (277.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی لطیفی | ||
دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به طرح ملاحظاتی انتقادی درباره مباحث دو فصل نخست از جلد اولِ کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران»، نوشته دکتر خسرو باقری میپردازد. مؤلف این کتاب در فصل نخست، به طرح سه رویکرد به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و تبیین ویژگیهای آنها پرداخته و با برشمردن برخی نقاط ضعف دو رویکرد نخست، رویکرد سوم را به عنوان رویکرد مختار خود در کتاب برگزیده است. فصل دوم کتاب نیز به بحث از سه روش: (1) تحلیل و تفسیر مفهومی، (2) استنتاج به صورت قیاس عملی، و (3) تحلیل (شبه) استعلایی اختصاص دارد. ملاحظات انتقادی پیرامون مطالب فصل اول، در بخش نخست مقاله و در دو عنوان «ملاحظات عام و بنیادین» و «ملاحظات موردی و محتوایی» ذکر شده است. انتقادات وارد به فصل دوم نیز در بخش دوم مقاله و در ذیل سه عنوان «ملاحظات عام و بنیادین»، «ملاحظات موردی و محتوایی ناظر به هر یک از روشها» و «ملاحظاتی درباره کاربرد روشها در دیگر فصول کتاب» نظم یافتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی؛ خسرو باقری؛ روششناسی پژوهش تربیتی؛ قیاس عملی؛ تحلیل مفهومی؛ تحلیل شبه استعلایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,089 |