تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,186 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,294,317 |
اخلاق، استعاره و بازی | ||
روش شناسی علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 15، شماره 61، دی 1388، صفحه 143-168 اصل مقاله (2.12 M) | ||
نویسنده | ||
حسین شیخرضایی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این نوشته آن است که با بررسی نظریهها و مدلهای روانشناسان اخلاق و پیوند زدن این مباحث با مفهوم «استعاره»، پیشنهادی کاربردی برای تقویت تفکر اخلاقی کودکان، از طریق بازی و ادبیات ارائه کند. ابتدا به بررسی الگوی پیاژه برای رشد اخلاقی کودک میپردازیم و سپس بحث را با بررسی آراء کولبرگ، از دیگر روانشناسانی که در قالب رویکرد شناختی، به این موضوع نگاه کرده است، دنبال میکنیم. در ادامه، با بیان برخی انتقادهای وارد بر این رویکرد، به بررسی آراء گیلیگن، از نظریهپردازان فمینیست، در باب نسبت رشد اخلاق و «روایت» میپردازیم. سپس با طرح نکاتی دربارة تعریف مفهوم استعاره، به استعارههای مفهومی و غیر زبانی خواهیم پرداخت. هدف از این نکات آن است که بتوانیم «بازی»، به ویژه «بازی وانمودی» را به عنوان نوعی استعارة مفهومی تعمیمیافته تعریف کنیم. چنین تعریفی به ما اجازه میدهد که در چارچوب رویکرد روایتمحور به اخلاق، به امکانات بالقوة ادبیات و بازی به عنوان یکی از مهمترین سرچشمههای تقویت قوة اخلاقی کودکان بیشتر واقف شویم. | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: روانشناسی اخلاق؛ رویکرد شناختی به رشد اخلاقی؛ رویکرد روایتمحور به رشد اخلاقی؛ استعارة مفهومی؛ بازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,681 |