تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,797 |
ملاحظات جنسیتی در برنامهریزیآموزشی با تأکید بر آموزههای قرآنی با محوریت تفسیر المیزان | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 14، شهریور 1391، صفحه 51-76 اصل مقاله (334.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه جیریایی شراهی* 1؛ جمیله علم الهدی2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی - دانشگاه امام صادق(ع) | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
استخراج دیدگاه اسلامی در مورد تفاوتهای جنسیتی یا برابری جنسیتی، استنباط مؤلفههای اصلی و متمایز دیدگاه اسلامی درباره جنسیت و استخراج دلالتهای آن برای برنامهریزی آموزشی از اهداف پژوهش حاضر هستند. در این پژوهش برای استنباط دیدگاه قرآن درباره تفاوتهای جنسیتی و ملاحظههای آن در تعلیم و تربیت، از روش تحلیلی- توصیفی محتوای متن استفاده شده است و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده است. مؤلفههای استخراج شده از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) پیرامون جنسیت حاکی از آن هستند که دیدگاه قرآنی تفاوت جنسیتی یا تساوی جنسیتی را به طور مطلق برنمیتابد. زن و مرد از دیدگاه قرآنی دو صنف از نوعی واحد هستند و از این رو، علاوه بر اشتراک در بسیاری از ویژگیهای جسمی، روحی، حقوق و تکالیف دارای تفاوتهایی نیز در این موارد هستند. خداوند متعال هدف خود از تفاوت جنسیتی را شناختن یکدیگر و - نه ستم و فخرفروشی- میداند؛ هیچ جنسیتی بر جنس دیگر برتری ندارد مگر آنکه با تقواتر باشد. این بدان معناست که نگاه توحیدی به مرد و زن باید مورد توجه برنامهریزان آموزشی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تفاوتهای جنسیتی؛ جنسیت و آموزش؛ جنسیت و قرآن؛ تفسیر المیزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,439 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,745 |