تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,607,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,835 |
تأملی بر رابطه فضیلت و صلاحیت در مدیریت اسلامی | ||
فصلنامه مطالعات دین، معنویت و مدیریت | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 61-77 اصل مقاله (234.48 K) | ||
نوع مقاله: علمی-تخصصی | ||
نویسندگان | ||
علی نقی امیری1؛ عباس رشنوادی* 2 | ||
1دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، هیات علمی | ||
2دانشجوی دوره دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی چگونگی رابطه دو معیار اساسی «فضیلت» و «صلاحیت» در مدیریت اسلامی است. بررسیها نشان میدهند که از منظر صاحبنظران مدیریت در غرب، فضیلتها و شایستگیهای فنی و تخصصی یکسان دانسته شدهاند و اصولاً در پارادایم مدیریت غربی، میان این دو معیار در بیشتر موارد تفاوتی قائل نشدهاند (مککولی و لاوتن، 2006). در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه نیمهساختاریافته و با توجه به این واقعیت که تعریف فضایل تا حدودی از دیدگاه اسلام متفاوت با نگاه غالب در دنیای غرب است، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در مدیریت اسلامی که ارزشهای بنیادی آن تا حدودی متفاوت از ارزشهای مدیریت غربی است، فضیلتها با صلاحیتهای فنی و شایستگیهای تخصصی یکسان است، یا تفاوتی معنادار دارد. جامعه آماری این پژوهش بدین شرح است: گروهی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع دکترای رشته مدیریت در دانشگاههای تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی که با مبانی مدیریت اسلامی آشنا هستند و شماری از فضلای حوزه علمیه که نوعاً در زمینه مدیریت اسلامی صاحبنظر محسوب میشوند. یافتههای پژوهش پس از تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که پاسخگویان در اغلب موارد ضمن تفاوت قائل شدن میان فضایل و صلاحیتها، این دو دسته ملاک را از منظر مدیریت اسلامی الزاماً یکسان ندانسته و برخلاف دیدگاه رایج در دنیای غرب و بهتبع آن در پارادایم مدیریت غربی، فضیلتها و صلاحیتها را دو معیار نسبتاً مجزّا و تا حدودی متفاوت از هم میدانند. | ||
کلیدواژهها | ||
فضیلت؛ صلاحیت؛ مدیریت اسلامی؛ مدیریت غربی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهجالفصاحه، چ4، تهران: دنیای دانش، ص345. دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه دهخدا، ج11، چ2، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، دوره جدید. گودرزی، علی محمد (1387)، ترجمه کتاب مدیران جهانی اثربخشی مدیریتی در گستره جهانی، سخن مترجم، [بیجا: بینا]. مجلسی، محمدباقر (1403)، بحارالانوار، چ2، بیروت: دارالتراث العربی. مصباح یزدی، محمدتقی (1381)، فلسفه اخلاق، تهران: بینالملل. مطهری، مرتضی (1358)، فلسفه اخلاق، [بیجا]: صدرا. مک کولی، مایکل و آلن لاتون (2006)، «از فضلیت تا صلاحیت: تغییر اصول خدمات عمومی»، مجله Public Administration Review، ترجمه عباس رشنوادی. نهجالبلاغه فارسی (کلام امیر) (1387)، ترجمه عزتالله کاسب، چ2. Aquinas, Thomas, Summa Theologica, p.39.
Aristotle (1947), Nicomachean Ethics, Translated by W. D. Ross, New York: Random House, 1103a: 1-10.
Aristotle, Nicomachean, Great Books, vol.8, 9, p.378.
Bowman, James S.; P. West Jonathan; Evan M. Berman & Montgomery Van Wart (2004), The Professional Edge: Competencies in Public Service, New York: M. E. Sharpe.
Cooper, Terry L. (1987), Hierarchy, Virtue & The Practice of Public Administration: A Perspective for Normative Ethics, Public Administration Review, 47(4): 320-328.
Demir, Tansu & C. Nyhan Ronald (2008), The Politics-Administration Dichotomy, Public Administration Review, January/February 2008, pp.81-96.
Ellstrom, Per Erik (1997), The Many Meaning of Occupational Competence and Qualification Journal of European Industrial Training, 21(6): 226-273.
Lawton, Alan (1998), Ethical Management for the Public Services, Buckingham, UK, Open University Press, Lipsky, Michael, 1980 Street-Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Publhc Service, New York: Russel Sage Fondation.
Mangini, Michele (2000), Character and Well-Being: Towards an Ethic of Character, Philosophy and Social Criticism, 26(2): 79-98.
Michael, Macaulay & Alan Lawton (2006), Form Virtue to Competence: Changing the Principle of Public Service, Public Administration Review, September/October 2006.
Naquin, Sharon S. & F. Holton Elwood (2003), Redefining State Leadership and Management Development: A Process for Competence-Based Development, Public Personnel Management, 32(1): 23-46.
Nash, Laura (1995), "Whose Character? A Response to Mangham's Macintyre and the Manager", Organization, 2(2): 226-232.
Oakley, Julian & Deam Cocking (2001), Virtue Ethics and Professional Roles, Cambridge: Cambridge University Press.
Radels, George D., (1995), "Morality and Manager after Macintyre", Organization, 2(2): 205-211.
Virtanen, Turo (2000), Changing Competencies of Public Managers: Tensions in Public Sector Management, 13(4): 333-334. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,095 |