تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,072 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,978 |
بررسی مفهوم ، اصول و روشهای تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 15، دی 1391، صفحه 89-112 اصل مقاله (282.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا اشعری* 1؛ خسرو باقری2؛ افضل السادات حسینی2 | ||
1کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مفهوم تربیت معنوی یکی از مسائل چالش برانگیز در فلسفة تعلیم و تربیت است. در این مقاله برای دستیابی به این مفهوم، دیدگاه علامه طباطبایی به عنوان مبنا مدنظر قرار میگیرد. این مقاله در دو بخش تنظیم شده است؛ در بخش اول، مفهوم تربیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته است، روش مطالعه در این بخش، تحلیل پیش رونده است؛ بدین معنی که پس از بررسی و اتخاذ پیشفرضهای لازم از رویکرد فلسفی و اسلامی علامه، به سمت استنباط مفهوم تربیت معنوی پیش میرویم. در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی، جهتدهی به فرایند تجرد نفس، متناسب با فطرت ربوبی او معنا مییابد که در پی تقویت میل، تفصیل معرفت و انجام عمل متناسب با آن است. بدین ترتیب، اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبۀ شناختی، گرایشی و عملی است. در قسمت دوم، برخی از اصول و روشهای تربیت معنوی با استفاده از روش قیاسی فرانکنا بدست آمده است. اصول و روشهایی نظیر اصل عدم تشبیه خدا به سایر موجودات و روش ذکر تسبیحی، اصل پالایش خیال و روش تمرکز بر یک صورت خیالی، اصل ایجاد ملکه و روش تکرار عمل. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معنوی؛ اصل؛ روش؛ علامه طباطبایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,249 |