تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 289 |
تعداد مقالات | 2,172 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,608,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,230,991 |
مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 15، دی 1391، صفحه 65-88 اصل مقاله (272.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زاهد غفاری هشجین* 1؛ عباس کشاورز شکری1؛ محمد حسن میرزامحمدی1؛ نرگس آمر ورامینی2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی انقلاب، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به بررسی مؤلفههای اخلاق علمی و شاگردپروری در سیرة علمی- آموزشی امام خمینی(ره) میپردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل اسنادی بوده و در این باره منابع و مراجع موجود و مرتبط با موضوع مورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفتهاند. یافتهها که حاصل بررسی سه سؤال پژوهشی است، نشان میدهد امام خمینی(ره) به تربیت صحیح انسان و کسب عادات و رفتارهای درست و درونی ساختن آنها توجه خاص داشته است و مسئله اساسی در زمینه تعلیم و تربیت را روح و قلب آدمی میداند و معتقد است که اگر قلب آدمی الهی شود، همه کردار، رفتار و نیات او نیز الهی خواهد شد. در این راستا سیرة علمی – آموزشی امام میتواند الگوی خوبی برای تعلیم و تعلم باشد. در ادامه مقاله تلاش شده است به مؤلفههای اخلاق علمی امام مانند نظم و تواضع، احاطه و تسلط علمی، خلاقیت و نوآوری علمی و روحیه انتقادپذیری اشاره شود. در بخش پایانی نیز مؤلفههای شاگردپروری در سه محور تربیت اخلاقی، تربیت سیاسی و تربیت علمی از نگاه امام مورد بحث قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
امام خمینی(ره)؛ تعلیم و تربیت؛ شاگردپروری؛ اخلاق علمی؛ نظم؛ تواضع و تسلط علمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,362 |