تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 291 |
تعداد مقالات | 2,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,612,095 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,234,416 |
بررسی روششناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامیسازی معرفت | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 18، اردیبهشت 1393، صفحه 153-175 اصل مقاله (501.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی لطیفی* 1؛ حمید پارسانیا2؛ محمد داودی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) | ||
3عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی رویکرد اسلامی سازی معرفت به عنوان قدیمیترین رویکرد در زمینهی نظریهپردازی در دانش تربیت اسلامی میپردازد. بدین منظور در نخستین گام، مقصود از اصطلاحات «اسلامیسازی معرفت»، «تربیت اسلامی» و «روششناسی» بیان گشته و سپس در ادامه، مهمترین آرای اندیشمندان این رویکرد -با تمرکز بر آرای عبدالرحمان نقیب، تربیتپژوه مسلمان مصری- در دو سطح مبانی و روششناسی ارائه میشود. در پایان نیز به مهمترین نقاط قوت و ضعف این رویکرد و میزان توفیق پیروان آن در دستیابی به اهداف خود اشاره خواهد شد. به نظر میرسد هرچند این رویکرد نقش بهسزایی در شکلگیری یک جریان فرهنگی اجتماعی نسبت به ضرورت بازتولید دانش تربیت اسلامی و تدارک ادبیات علمی در این زمینه داشته است، اما ضعف در مبانی و عمق نظری این رویکرد، از مهمترین نقاط کور آن به شمار آمده و امکان نقشآفرینی جدّی در فضای علوم تربیتی معاصر را از آن سلب مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
روششناسی پژوهش در تربیت اسلامی؛ دانش تربیت اسلامی؛ نظریهپردازی در تربیت اسلامی؛ اسلامیسازی معرفت؛ علم دینی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,732 |