تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,012,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,884 |
تبیین اهداف تربیتی حکومت مهدوی و ابعاد روان شناختی آن (بررسی موردی دعای امام زمان ) | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10713.2982 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه علی پور* 1؛ اعظم محمودی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات عرب، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران | ||
چکیده | ||
أدعیه مأثوره که از زبان پاک پیامبر و خاندان مکرّمش صادر شدهاند، ضمن این که آداب راز و نیاز با خداوند متعال و ابراز ارادت و بندگی به پیشگاه او را به آدمی میآموزند، به دلیل توجه به ابعاد تربیتی و روانشناختی وجودی و نیازهای انسان در برابر پروردگار جهانیان، راهی برای تربیت او در عرصههای گوناگون مادی و معنوی هستند. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین ابعاد تربیتی و روانشناختی دعای(اللهم ارزقنا توفیق الطاعه)، از دعاهای منسوب به امام زمان بودهاست. براساس تحلیل محتوای کیفی متن دعای مذکور و شرح دعا در کتاب امام مهدی موجود موعود(جوادیآملی، 1388)، چهار عرصه اصلی اهداف تربیتی و سه بعد روانشناختی دعا به دست آمد که عبارتند از: عرصه ارتباط با خداوند با 2 بعد اعتقادی(6 مفهوم) و عبادی(5 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خویشتن با 3 بعد اخلاقی(4 مفهوم)، بعد علمی(4 مفهوم) و بعد اقتصادی(2 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خلق با 4 بعد اجتماعی(11 مفهوم)، بعد علمی- فرهنگی(4 مفهوم)، بعد اقتصادی(4 مفهوم) و بعد سیاسی(3 مفهوم)؛ عرصه ارتباط با خلقت با 1 بعد شناخت و بهره برداری صحیح از طبیعت (2 مفهوم)؛ و ابعاد روانشناختی در سه بعد شناختی با 3 مفهوم اصلی، عاطفی با 3 مفهوم و رفتاری با 3 مفهوم. | ||
کلیدواژهها | ||
حکومت مهدوی؛ دعای امام زمان؛ برنامه تربیتی؛ اهداف تربیتی؛ ابعاد روانشناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |