تعداد نشریات | 8 |
تعداد شمارهها | 298 |
تعداد مقالات | 2,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,012,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,516,867 |
واکاوی مفهوم «اصل» و «روش» در تربیت اسلامی | ||
فصلنامه علمی تربیت اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30471/edu.2025.10579.2962 | ||
نویسنده | ||
محمد صادق موسوی نسب* | ||
موسسه امام خمینی | ||
چکیده | ||
مفهومسازی برای دو عنصر روش و اصل در تعلیم و تربیت و زمینهسازی برای تشخیص و تمیز این دو از هم یکی از مسائل مهم در توصیف و تبیین نظام فکری تعلیم و تربیت است. اگر بتوان هر یک از عناصر این نظام فکری را با شفافیت و با وضوح تعریف کرد و ابهامات موجود را از میان برداشت، بسیاری از مباحث دیگر به خصوص دستهبندیهای مربوط بسیار تسهیل شده و شفافتر صورت میگیرد. هدف از این تحقیق آن است که مفهوم اصل و روش، و همچنین روابط آنها، را مورد بازبینی قرار داده و تعریف روشنتری ارائه کند. روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق عمدتاً توصیف و تحلیل مفاهیم و گزارههای مربوط است. بررسیها نشان داد که تعریف رایج اصل و روش به قواعد رفتاری مربی تعریف تام و تمامی نیست. چنانکه تمیز بین آنها بر اساس کلیت و جزئیت شدنی نیست. بلکه بهتر است هر گونه اقدام مستقیم تربیتی را (که در تحقق هدف تربیت مؤثر است) «روش» بنامیم؛ فارغ از اینکه مفهوم آن کلی یا جزیی باشد. در مقابل، کیفیت، نحوه و چگونگی انجام اقدامات یاد شده را که در واقع شرط تحقق اهداف تربیتی است «اصل» مینامیم. بر این اساس تفاوت چشمگیری را در فهرست اصول و روشهای تعلیم و تربیت در اسلام شاهد خواهیم بود. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ تربیت اسلامی"؛ اصل"؛ ؛"؛ روش: | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 |